W dzisiejszych czasach zawarcie umowy, czyli zakup biletów lotniczych przez konsumenta może nastąpić za pośrednictwem stron internetowych poszczególnych linii lotniczych lub serwisów oferujących pośrednictwo w sprzedaży biletów lotniczych lub w biurze konkretnego przewoźnika lub w biurze podróży.
Bez względu jednak na to, w jaki sposób bilety kupimy, zwróć uwagę na treść umowy, jaką zawierasz, w szczególności zapoznaj się z regulaminem danego przewoźnika lotniczego.
Niejednokrotnie kupując bilet przez Internet mechanicznie klikasz, że zapoznałaś/zapoznałeś się z treścią regulaminu, ale najczęściej z braku czasu nie czytasz jego postanowień. W ten sposób niestety działasz na własną niekorzyść, bo może się okazać, że pozornie atrakcyjna, czyli niska cena biletów nie obejmuje dodatkowych opłat albo rezygnacja z lotu nie będzie dla ciebie opłacalna. W tym kontekście warto także zwrócić uwagę, że w sytuacji, w której kupujesz bilety przez Internet nie masz prawa do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni.
Przykład:
Jan Kowalski postanowił tegoroczne wakacje spędzić w Toskanii. Znalazł na stronie internetowej jednej z linii lotniczych bilety w atrakcyjnych cenach. Kupił bilet dla siebie oraz swojej narzeczonej. Niestety 3 dni później okazało się, że jego ukochana ma w tym czasie możliwość skorzystania z wizyty lekarskiej, na którą w innym wypadku będzie musiała czekać pół roku. Czy Jan Kowalski ma prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni w związku z tym, że kupił bilety w Internecie? Niestety nie.
Warunki rezygnacji z biletów albo zmiana daty, czyli przebukowanie, są uzależnione od postanowień umowy, taryfy, w jakiej zakupiłeś bilet oraz regulaminu, który, jako konsument zaakceptowałeś przy zakupie biletów lotniczych. W większości linii lotniczych, zwrot kosztów poniesionych w związku z zakupem biletów lotniczych, ogranicza się do okoliczności śmierci pasażera lub osoby z pierwszej linii pokrewieństwa. Warto podkreślić, że jeśli pasażer zrezygnuje z lotu, zwrotowi zasadniczo podlegają podatki i opłaty lotniskowe, ponieważ nie są one wykorzystywane.
Jednym ze sposobów na zabezpieczenie się przed stratą środków finansowych w przypadku zrezygnowania z podróży samolotem, jest indywidualny wykup odpowiedniej polisy ubezpieczeniowej. Oczywiście takie rozwiązane każdorazowo wiąże się z dodatkowymi kosztami, dlatego pamiętaj, aby rozważyć wszystkie „za” i „przeciw”. Ponadto warto dokładnie przeczytać, co obejmuje dana polisa.
Wybór samolotu, jako środka transportu wiąże się z ryzykiem opóźnienia lotu, odwołania lotu lub odmowy przyjęcia na pokład. Z punktu widzenia polskich konsumentów ważne jest skąd i dokąd lecą, tzn. czy podróż zaczyna się lub kończy w państwie należącym do Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub w Szwajcarii (UE/EOG/Szwajcaria).
Konsument podróżując liniami lotniczymi z/lub do jakiegokolwiek kraju UE/EOG/Szwajcarii, znajduje się pod ochroną rozporządzenia WE 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotu. Rozporządzenie ma zastosowanie do pasażerów:
- odlatujących z lotniska znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego UE/EOG albo znajdującego się na terytorium Szwajcarii oraz
- odlatujących z lotniska znajdującego się w kraju trzecim (czyli spoza obszaru UE/EOG/Szwajcaria) i lądujących na lotnisku znajdującym się na terytorium państwa członkowskiego UE/EOG albo znajdującego się na terytorium Szwajcarii, chyba że otrzymali oni korzyści lub odszkodowanie oraz udzielono im opieki w tym kraju trzecim, oraz jeżeli przewoźnik obsługujący dany lot jest przewoźnikiem z państwa członkowskiego UE/EOG/ albo ze Szwajcarii.
Podstawa prawna:
art. 3 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta
rozporządzenie WE 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotu