null

Przykłady nieuczciwych, wprowadzających w błąd praktyk rynkowych

Drukuj otwiera się w nowej karcie

Przykłady nieuczciwych, wprowadzających w błąd praktyk rynkowych wynikających z działania przedsiębiorcy:

1) Firma XYZ chwali się na etykiecie swojej lodówki, że przestrzega kodeksu dobrych praktyk producentów sprzętu AGD. Nie znasz tej firmy i jej produktów, ale informacja o przestrzeganiu kodeksu zachęciła cię do kupna właśnie tej lodówki. Postanowiłeś dowiedzieć się więcej o kodeksie, ale infolinia firmy twierdzi, że nic takiego nie istnieje. Podawanie przez przedsiębiorcę informacji, że zobowiązał się on do przestrzegania kodeksu dobrych praktyk, jeżeli jest to niezgodne z prawdą stanowi nieuczciwą praktykę rynkową.

2) Firma JKL chwali się na swojej stronie internetowej, że posiada ekskluzywny znak jakości przyznany przez zagraniczną organizację konsumencką, jednak nie jest wymieniana wśród laureatów tego znaku. Posługiwanie się certyfikatem, znakiem jakości lub równorzędnym oznaczeniem bez uprawnieni a stanowi nieuczciwą praktykę rynkową.

3) W twojej ulubionej księgarni pojawiło się ogłoszenie: wyprzedaż, ceny niższe o 30% tylko dzisiaj. Po tygodniu ciągle tam było. Twierdzenie, że produkt będzie dostępny jedynie przez bardzo ograniczony czas lub że będzie on dostępny na określonych warunkach przez bardzo ograniczony czas, jeżeli jest to niezgodne z prawdą, w celu nakłonienia konsumenta do podjęcia natychmiastowej decyzji dotyczącej umowy i pozbawienia go możliwości świadomego wyboru produktu stanowi nieuczciwą praktykę rynkową.

4) Koleżanka została akwizytorem w firmie CDE. Zachęciła cię do kupna nowego naturalnego kremu do rąk, po czym zaproponowała zniżkę na kolejny produkt, jeśli zorganizujesz spotkanie sprzedażowo-promocyjne, na które zaprosisz swoich znajomych, a na tym spotkaniu znajomi kupią przynajmniej trzy produkty. Zakładanie, prowadzenie lub propagowanie systemów promocyjnych typu piramida, w ramach których konsument wykonuje świadczenie w zamian za możliwość otrzymania korzyści materialnych, które są uzależnione przede wszystkim od wprowadzenia innych konsumentów do systemu, a nie od sprzedaży lub konsumpcji produktów stanowi nieuczciwą praktykę rynkową.

5) W reklamie radiowej sklep meblowy twierdzi, że rozpoczyna tygodniową wyprzedaż- wszystkie meble tańsze o 50%, po której nastąpi likwidacja sklepu. Tę samą reklamę słyszałaś już pół roku wcześniej. Twierdzenie, że przedsiębiorca wkrótce zakończy działalność lub zmieni miejsce jej wykonywania, jeżeli jest to niezgodne z prawdą stanowi nieuczciwą praktykę rynkową.

6) Znana sieć perfumerii zarzuciła twoje osiedle ulotkami o specjalnej loterii: kup dzisiaj w naszym sklepie dwa produkty, odbierz swój los, a twoje szanse na główną wygraną w naszej loterii wzrosną o 50%. Twierdzenie, że nabycie produktu jest w stanie zwiększyć szanse na wygraną w grach losowych stanowi nieuczciwą praktykę rynkową.

7) Przyjąłeś zaproszenie na spotkanie dotyczące zdrowego stylu życia. W czasie spotkania zaprezentowano pościel, dzięki używaniu której miałeś pozbyć się alergii i reumatyzmu. Niestety, po pół roku spania w tej pościeli, twoje zdrowie nie uległo poprawie. Twierdzenie, że produkt jest w stanie leczyć choroby, zaburzenia lub wady rozwojowe, jeżeli jest to niezgodne z prawdą stanowi nieuczciwą praktykę rynkową.

8) Na pokazie u sąsiadów kupiłeś na kredyt odkurzacz piorący. Wprawdzie nie lubisz zaciągać kredytów, ale akwizytor przekonał cię, że firma nie produkuje już tego modelu i on wyjątkowo ma na sprzedaż ostatnie dwie sztuki. Następnego dnia zobaczyłeś na półce w pobliskim sklepie dokładnie ten model i to o połowę tańszy. Przekazywanie nierzetelnych informacji dotyczących warunków rynkowych lub dostępności produktu, z zamiarem nakłonienia konsumenta do zakupu produktu na warunkach mniej korzystnych niż warunki rynkowe stanowi nieuczciwą praktykę rynkową.

9) Zachęcony obietnicą: "za każde 10 odesłanych etykiet - otrzymasz fantastyczną grę dla całej rodziny", twój synek zbierał etykiety z ulubionych batonów, a potem wysłał je na wskazany przez producenta adres. W odpowiedzi zamiast gry dostał kartkę z informacją, że nie wylosował nagrody. Twierdzenie, w ramach praktyki rynkowej, że organizowany jest konkurs lub promocja z nagrodami, a następnie nieprzyznanie opisanych nagród lub ich odpowiedniego ekwiwalentu stanowi nieuczciwą praktykę rynkową.

 


Przykłady nieuczciwych, wprowadzających w błąd praktyk rynkowych wynikających z zaniechania przedsiębiorcy:

1) Wpadła do ciebie dawna znajoma  robiąc wrażenie, że jest to koleżeńska wizyta.  Po wypiciu herbaty zaczęła namawiać cię do zakupu środków czyszczących. Twierdzenie lub stwarzanie wrażenia, że sprzedawca nie działa w celu związanym z jego działalnością gospodarczą, lub podawanie się za konsumenta, jeżeli jest to niezgodne z prawdą stanowi nieuczciwą praktykę rynkową.

2) Otrzymałeś broszurę reklamującą skuteczny środek do czyszczenia dywanów  wraz z fakturą, za jedną butelkę tego specyfiku, która wskazuje termin płatności 3 dni. Umieszczanie w materiałach marketingowych faktury lub podobnego dokumentu, sugerującego obowiązek zapłaty, który wywołuje u konsumenta wrażenie, że już zamówił reklamowany produkt, mimo że tego nie zrobił stanowi nieuczciwą praktykę rynkową.

3) Przeczytałeś w gazecie reklamę sklepu stacjonarnego sprzedającego kanapy dwuosobowe za cenę niższą o 30% niż ceny takich samych kanap w sklepach internetowych. Udałeś się do sklepu, a sprzedawca zaczął cię zwodzić twierdząc, że już tych kanap nie ma w magazynie, może uda mu się je sprowadzić, ale za około 3 miesiące. Reklama przynęta, która polega na propozycji nabycia produktu po określonej cenie, bez ujawniania, że przedsiębiorca może mieć uzasadnione podstawy, aby sądzić, że nie będzie w stanie dostarczyć lub zamówić u innego przedsiębiorcy dostawy tych lub równorzędnych produktów po takiej cenie stanowi nieuczciwą praktykę rynkową.

4) Kupując pralkę dowiedziałeś się od sprzedawcy, że na sprzęt firmy DEF udzielona jest rękojmia z tytułu wady fizycznej, na dwa lata od dnia jego wydania. Brzmiało to zachęcająco! Sprzedawca zapomniał jednak dodać, że rękojmia przysługuje z mocy prawa na KAŻDY sprzęt. Prezentowanie uprawnień przysługujących konsumentom z mocy prawa, jako cechy wyróżniającej ofertę przedsiębiorcy stanowi nieuczciwą praktykę rynkową.

5) Przeczytałeś w twojej ulubionej gazecie artykuł na temat nowej metody redukcji zmarszczek. Pomyślałeś sobie, że kupisz swojej żonie na urodziny karnet umożliwiający skorzystanie z tej metody, co ją niewątpliwie uszczęśliwi, tak dużo ostatnio narzeka na ciągle pojawiające się nowe zmarszczki. Nie zorientowałeś się, że to nie jest informacja o nowej metodzie redukcji zmarszczek, ale reklama popularnego gabinetu kosmetycznego w twoim mieście. Kryptoreklama, która polega na wykorzystywaniu treści publicystycznych w środkach masowego przekazu w celu promocji produktu w sytuacji, gdy przedsiębiorca zapłacił za tę promocję, a nie wynika to wyraźnie z treści lub z obrazów lub dźwięków łatwo rozpoznawalnych przez konsumenta stanowi nieuczciwą praktykę rynkową.

6) Chorujesz na chorobę X, a przedsiębiorca poinformował cię, że jeżeli nie kupisz produktu Y, to choroba ta się pogłębi, tylko ten produkt pomoże ci zahamować postęp choroby, a także da gwarancję, że nie zarazisz pozostałych domowników. Przedsiębiorca nie poinformował cię, że jest to produkt, który tylko łagodzi pewne dolegliwości, a w ogóle nie ma wpływu na zahamowanie, czy rozprzestrzenianie się tej choroby. Przedstawianie nierzetelnych informacji dotyczących rodzaju i stopnia ryzyka, na jakie będzie narażone bezpieczeństwo osobiste konsumenta lub jego rodziny, w przypadku gdy nie nabędzie produktu stanowi nieuczciwą praktykę rynkową.

7) W sklepie zaprezentowany jest produkt X za cenę Y, a do niego dodawany jest produkt Z reklamowany jako gratis. Spodobała ci się ta promocja i kupiłeś oba produkty. Sprzedawca nie poinformował cię jednak, że cena za produkt X jest bardzo wygórowana i w rzeczywistości jest to suma ceny za produkt X i Z. Niestety przekonałeś się o tym idąc do sklepu obok. Prezentowanie produktu jako „gratis”, „darmowy”, „bezpłatny” lub w podobny sposób, jeżeli konsument musi uiścić jakąkolwiek należność, z wyjątkiem bezpośrednich kosztów związanych z odpowiedzią na praktykę rynkową, odbiorem lub dostarczeniem produktu stanowi nieuczciwą praktykę rynkową.

 


Podstawa prawna:
ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym