null

Odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy.

Drukuj otwiera się w nowej karcie

Pamiętaj, że ponosisz odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy (chyba, że przedsiębiorca nie poinformował cię o prawie odstąpienia od umowy).

Oznacza to, że jeśli kupisz przez Internet telefon komórkowy, możesz go odpakować, obejrzeć, sprawdzić czy dobrze widać wszystko na wyświetlaczu. Nie możesz z niego korzystać w sposób wykraczający poza ten, w jaki sprawdziłbyś go w sklepie. Jeśli kupisz ubranie, możesz je odpakować i przymierzyć, ale nie możesz go na przykład uprać.

Przykład:
Żona kupiła panu Zygmuntowi w sklepie internetowym sweter. W najbliższą sobotę Pan Zygmunt rozpakował sweter i przymierzył. Nie był pewien, czy pasuje do jego karnacji. W niedzielę, kiedy odwiedziła go córka, znów przymierzył sweter i wspólnie doszli do wniosku, że jednak nie prezentuje się w nim korzystnie.
Dlatego jego żona wysłała do sklepu internetowego list elektroniczny – oświadczenie o odstąpieniu od umowy i poprosiła o zwrot pieniędzy zapłaconych tytułem ceny i kosztów przesłania swetra.

W poniedziałek żona Pana Zygmunta poszła na pocztę i wysłała sweter na adres sprzedawcy. Paczkę wysłała na swój koszt, ponieważ sprzedawca poinformował ją prawidłowo przed zawarciem umowy o tym, że w przypadku odstąpienia od umowy, zobowiązana będzie pokryć bezpośrednie koszty zwrotu swetra.

Po kilku dniach na rachunek bankowy żony Pana Zygmunta sprzedawca zwrócił cenę swetra i kwotę zapłaconą za dostarczenie swetra żonie Pana Zygmunta.

 

Podstawa prawna:
art. 34 ustawy o prawach konsumenta