null

Dropshipping - czy na pewno wiesz od kogo kupujesz w internecie?

Drukuj link otwiera się w nowej karcie
zakupy na odległość, klawiatura

Dropshipping to sposób sprzedaży towarów w internecie. Polega on na tym, że przedsiębiorca poprzez swoją stronę internetową sprzedaje towary w imieniu własnym lub w imieniu innych przedsiębiorców. Przeczytaj na co uważać kupując w sieci.

W zależności od wybranego modelu dropshippingu kształtować się będzie odpowiedzialność przedsiębiorcy wobec kupującego.

Przedsiębiorca może bowiem nie działać jako sprzedawca, ale jako pośrednik. Może się więc okazać, że nie kupujesz u polskiego przedsiębiorcy, na którego stronie jesteś, lecz od sprzedawcy zagranicznego np. z Chin.

W zależności od tego, czy przedsiębiorca działa jako sprzedawca, czy jako pośrednik inaczej będzie kształtować się odpowiedzialność przedsiębiorcy, przez którego stronę kupujesz. Inaczej mogą kształtować się również Twoje uprawnienia jako konsumenta.

 

Co zrobić żeby uchronić się przed niepotrzebnymi kłopotami przy zakupie towaru, zwrocie lub reklamacji?

 

Nie kupuj od razu!

  • znajdź i sprawdź regulamin,
  • znajdź informacje kto jest sprzedawcą,
  • upewnij się czy właściciel strony internetowej, przez którą kupujesz, występuje jako pośrednik w sprzedaży, czy sam jako sprzedawca,
  • sprawdź dane kontaktowe przedsiębiorcy,
  • upewnij się, czy wiesz u kogo reklamować towar, czy wiesz komu możesz towar zwrócić i na jakich zasadach,
  • sprawdź opinie o sklepie w internecie.

 

Jeśli na stronie internetowej na której kupujesz przedsiębiorca występuje jako polski sprzedawca:

 

  • możesz korzystać z uprawnień dotyczących odpowiedzialności sprzedawcy na zasadach określonych w polskich przepisach – szczegółowe informacje o reklamacji towarów znajdziesz na stronie rzecznika w zakładce „Zakupy”.
  • przysługuje ci prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość w terminie 14 dni kalendarzowych – szczegółowe informacje znajdziesz na stronie rzecznika w zakładce „Umowy na odległość”.

[!] Możesz sprawdzić prawdziwość danych polskiego przedsiębiorcy na stronie: Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, Krajowego Rejestru Sądowego.

 

Jeśli na stronie internetowej, na której kupujesz, przedsiębiorca występuje jako pośrednik:

 

  • odpowiedzialność pośrednika kształtować powinien regulamin,
  • z regulaminu powinno jasno i w sposób zrozumiały wynikać: kto jest sprzedawcą, do kogo możesz składać reklamacje, gdzie i na jakich zasadach możesz dokonać zwrotu towaru, jaka jest odpowiedzialność pośrednika i jego zakres obowiązków w pośredniczeniu przy transakcji,
  • przy opisie produktu (towaru) powinna znaleźć się informacja o tym kto faktycznie jest jego sprzedawcą.

 

[!] Jeśli sprzedawcą jest przedsiębiorca mający siedzibę w Europejskim Obszarze Gospodarczym

Twoje uprawnienia do złożenia reklamacji, czy zwrotu towaru będą podobne do obowiązujących w Polsce. W przypadku problemów z dochodzeniem swoich praw u sprzedawcy znajdującego się na obszarze EOG pomocy możesz szukać w Europejskim Centrum Konsumenckim.

 

[!] Jeśli sprzedawca ma siedzibę poza Europejskim Obszarem Gospodarczym np. w Azji, Chinach, Stanach Zjednoczonych

W takim przypadku obowiązywać mogą całkiem inne zasady reklamacji, czy zwrotu towaru. Mogą pojawić się również problemy w komunikacji z przedsiębiorcą lub przesyłką. Mogą również pojawić się dodatkowe opłaty.

Informacje o tym kto jest sprzedawcą, jakie przysługują ci prawa do reklamacji i zwrotu towaru, jakie opłaty są z tym związane powinny znaleźć się w regulaminie pośrednika.

Dobrą praktyką pośrednika i sprzedawcy jest podanie takich informacji w wyraźny sposób przy opisie produktu lub po dodaniu do koszyka w taki sposób byś mógł się z nimi zapoznać jeszcze przed zakupem.