
W związku z zapowiadanymi przez wielu sprzedawców i producentów szczególnie korzystnymi warunkami sprzedaży w ramach Black Friday – Miejski Rzecznik Konsumentów przypomina mieszkańcom Warszawy, że kupując towar po obniżonej cenie mamy takie same prawa jak przy zakupie tej samej rzeczy za cenę przed obniżką.
W zależności od tego w jaki sposób kupujemy towar przysługują nam określone uprawnienia:
Zakupy przez internet
Jeśli kupiliśmy towar przez internet, czyli na odległość, to mamy ustawowe prawo do jego zwrotu - w ciągu 14 dni od otrzymania, czyli odbioru przesyłki np. od kuriera, na poczcie, czy z paczkomatu. Warunki zwrotu – miejsce odesłania towaru, inne wymogi powinny być określone w regulaminie sklepu internetowego dostępnego na jego stronie.
Zakupy w sklepie stacjonarnym
Jeśli rzecz kupiliśmy w sklepie stacjonarnym, to zwrot towaru jest możliwy tylko za zgodą i na warunkach określonych przez sprzedawcę. Przed zakupem upewnij się więc czy w ogóle jest taka możliwość, np. czy sprzedawca w ramach swojej polityki handlowej wprowadził taką zasadę i na jakich warunkach możesz dokonać zwrotu. Zwracając towar musimy więc przestrzegać zasad wskazanych przez sprzedawcę, przede wszystkim terminu zwrotu, ale też zachowania oryginalnego opakowania, nie odczepiania metek, posiadania paragonu, dokonania zwrotu w miejscu zakupu i tp.
Reklamacja towaru
W przypadku, gdy zakupiony towar okaże się wadliwy – masz prawo dochodzić roszczeń od sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady, bądź od gwaranta na podstawie otrzymanego dokumentu gwarancyjnego - niezależnie od upustu cenowego i od tego czy była to sprzedaż na odległość czy w sklepie stacjonarnym.
Warto też przypomnieć, aby płacąc za towar zwrócić uwagę na to czy towar jest faktycznie przeceniony, czy cena na paragonie jest taka sama jaka widnieje na eksponowanym towarze – obowiązuje cena na tzw. półce, wieszaku i tp.
Więcej informacji o rękojmi...
Więcej informacji o gwarancji...
W razie pytań konsumenci mogą się zwracać o poradę czy pomoc do Miejskiego Rzecznika Konsumentów pisząc na adres konsument@um.warszawa.pl lub dzwoniąc na numer 19115.
Więcej informacji na stronie www.konsument.um.warszawa.pl. Dodatkowe informacje o Black Friday znajdziecie na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.