Do zgłaszanych należy dołączyć listę osób popierających realizację tego projektu. Każda osoba, oprócz podania swoich danych, musi złożyć swój podpis. Możesz zdobyć wymaganą liczbę podpisów bez wychodzenia z domu.
Projekty zgłaszane do budżetu obywatelskiego można popierać przez internet za pomocą podpisu elektronicznego.
Aby poprzeć projekt w ten sposób, konieczne jest posiadanie profilu zaufanego.
Przeczytaj instrukcję krok po kroku, aby dowiedzieć się, w jaki sposób mieszkaniec może poprzeć projekt i w jaki sposób autor projektu może dołączyć takie poparcie do swojego projektu.
Informacja dla mieszkańca popierającego projekt
- Pobierz Listę poparcia dla jednej osoby - znajdziesz ją w materiałach do pobrania poniżej
- Uzupełnij na liście poparcia swoje dane: imię i nazwisko, adres, tytuł projektu, który popierasz, jego poziom (dzielnicowy albo ogólnomiejski) i nazwę dzielnicy, w której został zgłoszony ten projekt (o ile jest to projekt dzielnicowy) i zapisz dokument na dysku swojego komputera.
- Wejdź na stronę https://www.gov.pl/web/gov/podpisz-dokument-elektronicznie-wykorzystaj-podpis-zaufany(otwiera się w nowej karcie) i zaloguj się. Jeśli nie masz profilu zaufanego, możesz założyć na stronie: https://pz.gov.pl/pz/registerMainPage(otwiera się w nowej karcie).
- Naciśnij niebieski przycisk PODPISZ LUB SPRAWDŹ DOKUMENT. Następnie naciśnij niebieski przycisk WYBIERZ DOKUMENT Z DYSKU wybierając uzupełniony o swoje dane dokument.
- Podpisz się i pobierz podpisany dokument w formacie .xml.
- Skontaktuj się z autorem projektu, który popierasz i ustal jak przekazać mu listę poparcia.
Jeżeli projekt został już zgłoszony, odszukaj go na stronie bo.um.warszawa.pl, w zakładce PRZEGLĄDAJ PROJEKTY, kliknij w jego tytuł i skorzystaj z przycisku "Wyślij wiadomość do autora". Możesz przesłać plik z rozszerzeniem .xml lub umieścić podpisaną listę na dysku w chmurze i wysłać link autorowi.
Elektroniczna wersja podpisanej Karty poparcia jest oryginałem. Nie musisz jej drukować i przekazywać papierowej wersji autorowi.
Autor projektu powinien uzupełnić Listę poparcia o Twoje dane (imię i nazwisko oraz adres) z Karty poparcia. Następnie,aAutor projektu dołączy podpisany dokument (Kartę poparcia) do Listy poparcia swojego projektu.
Informacja dla autora projektu
Mieszkaniec poparł mój projekt elektronicznie i chcę dołączyć kartę poparcia do listy osób popierajacych mój projekt
- Zapisz otrzymaną Kartę poparcia i otwórz ją w programie obsługującym pliki .xml
- Uzupełnij listę poparcia Twojego projektu o dane osoby, która przesłała Ci kartę poparcia. Wpisz imię, nazwisko, adres zamieszkania, a pole podpis pozostaw puste.
- Do zgłaszanego projektu dołącz wszystkie pliki: uzupełnioną listę poparcia oraz wszystkie karty poparcia, które otrzymałaś(-eś) od osób, które wymieniłaś(-eś) na liście poparcia.
Elektroniczna wersja podpisanej Karty poparcia jest oryginałem. Nie musisz prosić osoby, która Ci ją przesłała, żeby wydrukowała i przekazały Ci dokument w wersji papierowej
Ważne informacje
- Podpis elektroniczny jest tak samo traktowany jak podpis odręczny, dlatego w tej kwestii nie są potrzebne dodatkowe regulacje. Popierający może podpisać się na liście poparcia przy użyciu podpisu elektronicznego.
- W przypadku podpisania karty profilem zaufanym, nie ma konieczności zachowania oryginału karty poparcia, ponieważ wystarczy wersja elektroniczna. Wersja elektroniczna jest oryginałem i nie trzeba jej drukować.
- Autor projektu nadal musi zebrać i dołączyć listę poparcia. Na liście muszą być dane 20 mieszkańców dzielnicy przy projekcie dzielnicowym i 40 mieszkańców Warszawy przy projekcie ogólnomiejskim.