null

Jak zachęcić mieszkańców do głosowania na Twój projekt?

Drukuj otwiera się w nowej karcie

Twój projekt znalazł się na liście projektów dopuszczonych do głosowania w budżecie obywatelskim? Teraz decyzja o tym, czy zostanie zrealizowany należy do mieszkańców.

Warto skorzystać z okazji i zachęcić mieszkańców do oddania głosu na Twój projekt. Zadbaj o to, aby dowiedzieli się o nim wszyscy, którzy mogą być zainteresowani jego realizacją. Nikt nie opowie o nim lepiej niż Ty. Dzięki temu zwiększysz szanse na to, że zostanie wybrany w głosowaniu.

Poniżej opisaliśmy kilka pomysłów, które możesz wykorzystać do promocji swojego projektu.

 

Użyj siły poczty pantoflowej

Opowiedz o swoim projekcie znajomym, przyjaciołom, sąsiadom i innym mieszkańcom. Wyjaśnij, co dobrego dla dzielnicy przyniesie jego realizacja. Poproś ich o pomoc w promocji – mogą np. przekazywać informację o Twoim projekcie dalej, innym mieszkańcom. Wyślij im wiadomość z opisem i linkiem do pomysłu na stronie bo.um.warszawa.pl.

Skorzystaj z gotowych materiałów graficznych

Wejdź na stronę bo.um.warszawa.pl i odszukaj projekt poddany pod głosowanie, który chcesz wypromować. Po prawej stronie, w czerwonej ramce znajdziesz do pobrania materiały promujące projekt. Możesz wybrać kilka rodzajów tych grafik:

  • ulotkę A5 (dwie na stronie A4),
  • plakat A4 (w kolorze lub czarno-biały),
  • grafiki do internetu (do różnych mediów społecznościowych).

Przygotuj plakaty samodzielnie

Możesz skorzystać z szablonów projektów graficznych, które dla Ciebie przygotowaliśmy. Pobierz je i umieść na nich informacje o swoim projekcie. Do pobrania tutaj: https://um.warszawa.pl/waw/bo/do-pobrania

Warto, aby na plakacie znalazły się przynajmniej takie informacje:

  • tytuł projektu i numer na liście do głosowania, aby łatwo było go odszukać,
  • poziom projektu (dzielnicowy albo ogólnomiejski). Jeśli jest to projekt dzielnicowy, to warto dodać również nazwę dzielnicy,
  • wskazanie, że chodzi o głosowanie w budżecie obywatelskim,
  • termin głosowania, czyli do kiedy można zagłosować,
  • adres strony lub miejsca np. urzędu dzielnicy, gdzie można zagłosować

Informacje o swoim projekcie możesz nanieść za pomocą nieodpłatnych programów graficznych, które znajdziesz w internecie np. Canva https://www.canva.com/pl_pl/. Przygotowaliśmy krótką instrukcję, jak przygotować własny plakat. Do pobrania tutaj: https://um.warszawa.pl/waw/bo/do-pobrania

Wydrukuj plakaty i powieś je na mieście

Przygotowaliśmy listę miejsc, w których swoje plakaty możecie powiesić legalnie i nieodpłatnie. Lokalizacje słupów i tablic ogłoszeniowych znajdziecie pod tym adresem: https://tiny.pl/9bj4f

Rozejrzyj się po swojej okolicy i porozmawiaj z właścicielem lokalnego sklepu lub kawiarni o możliwości powieszenia plakatu na witrynie. Jeżeli chcesz rozwiesić plakaty na tablicy ogłoszeniowej w klatce schodowej swojego bloku, porozmawiaj z przedstawicielami spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej. Sprawdź, czy w okolicy odbywają się jakieś wydarzenia, w których mógłbyś / mogłabyś wziąć udział i promować swój projekt np. rozdając ulotki. Zapytaj o zgodę organizatorów tych wydarzeń. 

Pamiętaj, że plakaty możesz rozwieszać w wybranym miejscu wyłącznie po uzyskaniu zgody od właściciela lub zarządcy danego terenu.

Odradzamy wieszanie plakatów w miejscach do tego nieprzeznaczonych tj. na przystanki tramwajowe, autobusowe, latarnie miejskie, znaki drogowe itd. Jest to nielegalne i za powieszenie plakatu w tych miejscach grożą konsekwencje prawne.

Promuj swój projekt w internecie

Internet daje ogromne możliwości dotarcia z informacją do zainteresowanych mieszkańców. Możesz skorzystać z różnych opcji, jakie dają media społecznościowe takie jak facebook, instagram czy twitter.

Na facebooku możesz założyć profil dla swojego projektu, na którym możesz regularnie zamieszczać informacje o swoim projekcie i zachęty do głosowania. Możesz również publikować informacje o głosowaniu na różnych grupach np. skupiających ludzi z Twojej okolicy lub zainteresowanych danym tematem. Na facebooku i instagramie możesz zamieszczać relacje i zachęcając w nich do głosowania na Twój projekt.

Odpowiednie grafiki do wykorzystania w promocji projektu znajdziesz do pobrania przy danym projekcie poddanym pod głosowanie.

Weź udział w wydarzeniach

Zastanów się, gdzie spotkasz osoby, które mogą być zainteresowane realizacją Twojego pomysłu i postaraj się do nich dotrzeć. Może spotkasz ich w trakcie festynów, koncertów, targów śniadaniowych lub innych wydarzeń, które często odbywają się w czerwcu.

Nawiąż współpracę z lokalnymi instytucjami

Sprawdź, czy w okolicy lokalizacji, w której miałby być realizowany Twój projekt działają jakieś lokalne instytucje np. kościoły, uniwersytety trzeciego wieku, centra społecznościowe, uczelniane koła naukowe, wspólnoty mieszkaniowe itp. Może w okolicy działają jakieś grupy lub organizacje, które byłyby zainteresowane promocją Twojego projektu. Zazwyczaj tego typu instytucje i organizacje skupiają wokół siebie ludzi, do których za ich pośrednictwem możesz dotrzeć z informacją o głosowaniu. Warto spróbować i poprosić ich o pomoc.

Pamiętaj, że jednostki miejskie tj. szkoły, domy kultury, biblioteki, ośrodki sportu itp. mogą promować ideę i udział w głosowaniu, ale nie powinny promować głosowania na konkretne projekty. Powinny zachować neutralność w trakcie głosowania.

 

Po zakończeniu głosowania

Podziękuj wszystkim głosującym, niezależnie od tego, czy Twój projekt został wybrany do realizacji. To miły gest. Warto docenić zaangażowanie wszystkich, którzy wsparli Ciebie i Twój projekt.

Pamiętaj też, żeby posprzątać po sobie i np. pozbieraj ulotki z miejsc, w których zostały rozłożone lub zdejmij rozwieszone wcześniej plakaty.

 

Konkursy dla osób zachęcających do głosowania

Chcemy docenić zaangażowanie wszystkich, którzy zachęcają do głosowania. Planujemy organizację konkursów z nagrodami dla osób, które będą promowały projekty i będą zachęcały mieszkańców do głosowania. Szczegóły wkrótce.