null

Z mostu na Karową po zebrze

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Ludzie ubrani w kamizelki odblaskowe wchodzą na most pieszo-rowerowy podczas testów obciążeniowych
Testy obciążeniowe na moście pieszo-rowerowym

Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na wytyczenie przejścia dla pieszych przez Wisłostradę na wysokości ul. Karowej. Inwestycja ułatwi komunikację między prawym a lewym brzegiem Wisły i będzie uzupełnieniem dla niemal gotowego już mostu pieszo-rowerowego.

Przejście dla pieszych na wysokości ul. Karowej powstanie przy skrzyżowaniu z istniejącą sygnalizacją. Będzie dużym ułatwieniem dla osób, które z Bulwarów Wiślanych lub praskiego brzegu Wisły będą chciały przejść w stronę Starego Miasta. A jednocześnie powstanie „w cieniu” świateł regulujących ruch na Wisłostradzie dla pasażerów komunikacji miejskiej i kierowców, nie powodując większych utrudnień. Kierowcy z Powiśla będą mogli skręcać z Karowej już nie tylko w kierunku Mokotowa, ale też Żoliborza.

Oferty w przetargu można składać do 22 marca. Wybrany przez ZDM wykonawca będzie miał 100 dni na przeprowadzenie wszystkich prac od momentu podpisania umowy. Zgodnie z harmonogramem nowa zebra zostanie więc oddana do użytku najpóźniej w wakacje.

Most pieszo-rowerowy prawie gotowy

Do otwarcia nowej przeprawy przez Wisłę jest już coraz bliżej. W ubiegłym tygodniu konstrukcję poddano próbnemu obciążeniu, aby sprawdzić czy most zagwarantuje bezpieczeństwo wszystkich korzystających z niego pieszych i rowerzystów.

Przez przeprawę przemaszerowało wtedy około 300 osób. Aby sprawdzić wytrzymałość konstrukcji podzieleni na grupy uczestnicy testów nie tylko chodzili po moście, ale także po nim biegali, robili podskoki i przysiady. W ramach obciążenia statycznego na moście umieszczono też zbiorniki z wodą o łącznej pojemności ponad 460 litrów.

Obie próby obciążeniowe – statyczna i dynamiczna – zakończyły się pozytywnie.

Warszawa z coraz większą liczbą zebr

Inwestycja na wysokości ul. Karowej to kolejny przykład wytyczania przejścia dla pieszych w miejscu, gdzie wcześniej można było skorzystać wyłącznie z przejścia podziemnego, kładki lub gdzie w ogóle nie było zebry. Od 2014 r. powstało lub właśnie powstaje ponad 100 nowych przejść. Teraz takie inwestycje realizowane są np. na placu Na Rozdrożu, gdzie przejścia podziemne są zamykane. Wzdłuż Sobieskiego przy okazji budowy Tramwaju na Wilanów przejścia dla pieszych powstają w miejscu kładek. Niedawno nowe zebry wyznaczono wokół ronda Dmowskiego, wcześniej na rondzie Czterdziestolatka, na Emilii Plater, na Jagiellońskiej, na Targowej przy Ząbkowskiej, na Czerniakowskiej przy Chełmskiej.

Zebr w Warszawie jest nie tylko więcej, są też bezpieczniejsze. Audyt poświęcony bezpieczeństwu przejść dla pieszych doprowadził do doświetlenia ponad 2 tys. z nich. Rok w rok blisko sto kolejnych przechodzi zmiany: od likwidacji nielegalnego, zasłaniającego widoczność parkowania, przez budowę azyli, progów zwalniających, po instalację sygnalizacji tam, gdzie okazuje się niezbędna, jak stało się to w zeszłym roku na placu Trzech Krzyży. Dzięki temu w każdym kolejnym roku w stolicy odnotowywanych jest mniej śmiertelnych wypadków drogowych z pieszymi.

Gotowy most pieszo-rowerowy przez Wisłę widziany z lotu ptaka
Zobacz galerię (6 zdjęć)
Ludzie ubrani w kamizelki odblaskowe wchodzą na most pieszo-rowerowy podczas testów obciążeniowych
Ludzie ubrani w kamizelki odblaskowe spacerują po moście pieszo-rowerowym podczas testów obciążeniowych
Ludzie ubrani w kamizelki odblaskowe wchodzą na most pieszo-rowerowy podczas testów obciążeniowych
Ludzie ubrani w kamizelki odblaskowe spacerują po moście pieszo-rowerowym podczas testów obciążeniowych. W tle Most Świętokrzyski
Prezydent Rafał Trzaskowski i pracownicy budowlani ubrani w ciuchy odblaskowe