null

XIII Kongres Transportu Publicznego i Technologii Miejskich

Drukuj link otwiera się w nowej karcie
dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie Katarzyna Strzegowska oraz Adrian Furgalski – prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR przemawiają ze sceny, przy pulpicie, podczas Kongresu Transportu Publicznego_przed nią ludzie siedzący na krzesłach
Dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie Katarzyna Strzegowska oraz Adrian Furgalski – prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR | Autor: Rafał Motyl

Elektromobilność, rozsądne planowanie przestrzeni uwzględniające potrzeby mieszkańców w zakresie publicznego transportu zbiorowego, technologie smart city oraz komunikacja samorządu z mieszkańcami – to tematy poruszane podczas XIII Kongresu Transportu Publicznego i Technologii Miejskich, który odbył się w środę, 22 maja, w Centrum Nauki Kopernik.

To właśnie komunikacja miejska jest dla warszawianek i warszawiaków jednym z najważniejszych obszarów funkcjonowania miasta. Dlatego wsłuchujemy się w ich głosy i staramy się wychodzić naprzeciw ich oczekiwaniom – modernizujemy tabor oraz całą infrastrukturę komunikacyjną, rozwijamy siatkę połączeń, poprawiamy komunikację z mieszkańcami. Jak pokazują wyniki ostatniego badania potrzeb, postaw i opinii na temat jakości funkcjonowania miasta, mieszkańcy stolicy bardzo dobrze oceniają Warszawski Transport Publiczny. Aż trzy czwarte osób uważa, że to najlepszy sposób poruszania się po mieście – mówiła wiceprezydentka Warszawy Renata Kaznowska podczas otwarcia Kongresu Transportu Publicznego i Technologii Miejskich.

Zdaniem zastępczyni Prezydenta m.st. Warszawy kluczowe staje się wykorzystanie nowoczesnych technologii.

Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, takim jak inteligentne systemy zarządzania transportem, aplikacje mobilne, inteligentne oświetlenie uliczne czy platformy e-usług  miasta mogą bardziej efektywnie zarządzać swoimi zasobami, poprawiać bezpieczeństwo publiczne, usprawnić komunikację z mieszkańcami oraz minimalizować negatywne wpływy na środowisko naturalne – dodała Renata Kaznowska.

Jaki powinien być nowoczesny transport publiczny?

W Kongresie uczestniczyło wielu ekspertów i praktyków. Wśród nich dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie Katarzyna Strzegowska.

Dobrze zorganizowany transport w mieście to jego swoisty krwioobieg. Łączy kluczowe miejsca w naszych małych ojczyznach i wpływa na mobilność mieszkańców, a także jest ich wizytówką. Inwestycje w nowoczesny transport przyczyniają się do poprawy atrakcyjności miast, przyciągają inwestorów i wpływają na ich rozwój – podkreślała Katarzyna Strzegowska. – Jaki więc powinien być nowoczesny transport publiczny? Ekologiczny, ekonomiczny i bezpieczny. Powinien być także odpowiedzią na potrzeby użytkowników. Ci z kolei oczekują wygody, szybkości, dostępności do informacji o rozkładach, możliwości płatności za bilet w formie elektronicznej, intuicyjnych aplikacji do planowania podróży – dodała dyrektorka stołecznego Zarządu Transportu Miejskiego.

Właśnie nowe systemy biletowe były tematem głównej debaty tegorocznego Kongresu. Poruszona została kwestia ochrony danych osobowych w nowych systemach biletowych, które zakładają bezgotówkową płatność za przejazdy przy użyciu wielu narzędzi.

Nowe Systemy Biletowe – narzędzie integracji

Stolica przygotowuje się do wdrożenia nowego systemu płatności za przejazdy.

Wraz z rozwojem technologii, zmienia się styl życia ludzi. Coraz więcej osób korzysta z płatności bezgotówkowych. Nie można obok tego przechodzić obojętnie. Pracując nad nowym systemem biletowym, bazujemy na doświadczeniach innych miast. Obserwujemy światowe trendy, a przede wszystkim wsłuchujemy się w glos mieszkańców. I już wiemy, że mieszkaniec chce płacić szybko i prosto – mówiła Agnieszka Siekierska-Otłowska, dyrektorka pionu handlowego ZTM.

Trwający proces wyboru wykonawcy realizowany jest w formie dialogu publicznego. W nowoczesny sposób za przejazdy już płacą mieszkańcy Wrocławia. Nowy system biletowy od niedawna wdrażany jest również na Pomorzu.

Uczestnicy debaty podkreślali jednak konieczność edukacji pasażerów przy wdrażaniu nowego systemu płatności za przejazdy.

Jeśli klienci nie będą wiedzieli jak się posługiwać nowym narzędziem, to ryzykujemy problemy. Wdrożenie nowych rozwiązań musi uwzględniać okres przejściowy, żeby klienci mogli się przyzwyczaić do nowych rozwiązań. Ważna jest edukacja cyfrowa, która pozwoli uniknąć wykluczenia pewnych grup – wyjaśniał Zbigniew Wiśniewski – wiceprezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.

dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie Katarzyna Strzegowska oraz Adrian Furgalski – prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR
Zobacz galerię (3 zdjęć />)
Wiceprezydentka Renata Kaznowska przemawia przy pulpicie, ze sceny, podczas Konkresu Transportu Publicznego
Kilka osób siedzi w fotelach na scenie i dyskutuje - podczas Konkresu Transportu Publicznego