null

Wygodniej – metrem, tramwajem, pociągiem i autobusem

Drukuj otwiera się w nowej karcie
pociąg SKM w kolorach czerwono-kremowym podczas przejazdu torami na moście nad Wisłą
Szybka Kolej Miejska w Warszawie

Tramwaje dotarły na Winnicę, na linii 17 kursują już pierwsze dwa Warsolino a na Żeraniu powstał kolejny – już 16. parking P+R. Gotowe są pierwsze pociągi dla metra i Szybkiej Kolei Miejskiej, zakupiono też kolejnych 90 autobusów gazowych dla stolicy. Warszawski Transport Publiczny wciąż się rozwija – tak było również w 2021 roku.

W tym roku zakończyła się m.in. budowa kolejnego odcinka nowych, zielonych torów tramwajowych na Nowodworach (o długości ok. 1 km) – od ulicy Strumykowej w pobliże Leśnej Polanki oraz dwujezdniowego odcinka ulicy Światowida wraz z pętlą autobusową. Nowy odcinek torowiska i jezdni umożliwił wydłużenie tras linii tramwajowych 2 i 17 a także autobusowych 509 i N03, dzięki czemu mieszkańcy osiedla Winnica zyskali wygodny dojazd do stacji metra Młociny i do centrum.

Ogółem w stolicy już ponad 25 km zielonych torów. Do 2023 roku zaplanowano budowę 13 km tras tramwajowych – m.in. do Wilanowa wraz z odgałęzieniami na ul. Gagarina i św. Bonifacego oraz na ul. Kasprzaka. Na ukończeniu są prace nad projektem budowlanym dla tramwaju na Dworzec Zachodni i na Gocław. Trwa też przygotowywanie koncepcji lub dokumentacji środowiskowej tramwaju na Zieloną Białołękę, linii wzdłuż ul. Modlińskiej i al. Wilanowskiej.

Do stolicy dotarło też siedem z zamówionych 123 nowoczesnych i „szytych na miarę” tramwajów Warsolino. Dwa z nich kursują już regularnie na linii 17. Kolejne pojazdy będą pojawiały się sukcesywnie na ulicach Warszawy w 2022 roku (tramwajarze będą odbierali od producenta około ośmiu tramwajów w ciągu miesiąca). To jeden z największych kontraktów na tabor tramwajowy zawarty kiedykolwiek w Polsce i w Europie – na kwotę 2,245 mld zł. Po zrealizowaniu tego zamówienia w stolicy będzie aż 430 tramwajów niskopodłogowych (70 proc. taboru).

Zakończyły się również prace budowlane przy 16. parkingu „Parkuj i Jedź” w sąsiedztwie stacji kolejowej Warszawa Żerań. Kierowcy będą mieli tutaj do dyspozycji 235 miejsc postojowych dla samochodów osobowych, w tym 10 dla osób z niepełnosprawnościami.  Rowerzyści zostawią pod wiatami niemal 140 jednośladów. Przygotowywany jest kolejny taki parking, przy stacji Warszawa Jeziorki, dla ok. 140 samochodów i 40 rowerów; prace budowlane rozpoczną się w przyszłym roku.

Na 12 parkingach P+R działa już System Informacji Parkingowej, który – w czasie rzeczywistym – pokazuje liczbę zajętych miejsc.

Uruchomiono sześć nowych ładowarek pantografowych dla autobusów elektrycznych na pętli Wilanów – to największa w stolicy stacja ładowania tego typu o łącznej mocy 2,4 MW. Zapewnia prąd autobusom elektrycznym obsługującym linie 116, 180 i E-2, dzięki czemu dwie pierwsze linie mają już możliwość ładowania na obydwu pętlach. Oprócz tego  powstały też ładowarki na pętlach Szczęśliwice, Nowodwory, Chomiczówka, Esperanto i Browarna. Planowane jest uruchomienie kolejnych stacji na pętli Młynów oraz dodatkowego punktu przy ulicy Konwiktorskiej.

Autobusy spalinowe w stolicy są sukcesywnie zastępowane przez pojazdy nisko- i zeroemisyjne – hybrydy, gazowce i elektryki. W tym roku zakupiono 90 autobusów zasilanych CNG. A 162 elektryki wożą warszawiaków na wielu liniach w centrum miasta, w rejonach gęstej zabudowy – w tym na reprezentacyjnym Trakcie Królewskim.

Trwa produkcja Impulsów 2 dla warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej. Dwa pierwsze z 21 pojazdów są już gotowe i wkrótce rozpoczną jazdy testowe po Warszawskim Węźle Kolejowym. Wartość tego kontraktu to blisko 668 mln zł brutto. Wszystkie nowe pociągi zostaną dostarczone do stolicy do końca 2022 roku. Zapewnią dodatkowe miejsca dla pasażerów w godzinach szczytu i po zakończeniu prac na torach pozwolą na uruchomienie nowych połączeń np. do Piaseczna. W tym roku wszystkie pojazdy SKM zostały wyposażone w defibrylatory AED (Automated External Defibrillator) – urządzenia, które przywracają prawidłową akcję serca za pomocą impulsu elektrycznego.

Gotowy jest też pierwszy pociąg Skoda Varsovia, który rozpoczął właśnie pierwsze jazdy próbne na torze testowym. Do Warszawy trafi 37 sześciowagonowych pojazdów (z opcją na zakup kolejnych 8), a łączna wartość kontraktu to ponad 1,3 mld zł. Pierwszy skład powinien dotrzeć do stolicy wiosną 2022 roku. Nowe pociągi zasilą obecny tabor (75 składów) i pozwolą na zapewnienie wysokiej częstotliwości i komfortu kursowania na obu liniach metra.

Również na budowie linii M2 widać duże postępy – zarówno na odcinku Bródnowskim, jak i Bemowskim. Obie inwestycje pod koniec roku znajdują się na etapie prac wykończeniowych stacji, a w tunelach trwają ostatnie prace przy układaniu torowisk i szyny prądowej. W grudniu dziennikarze mieli okazję oglądać wnętrza stacji C04 Bemowo, gdzie obecnie układane są klinkierowe okładziny ścian w części pasażerskiej, montowane elementy ścian zatorowych i sufitów podwieszanych. Intensywne prace widać też na powierzchni, gdzie trwa m.in. odtwarzanie zieleni – większość z 333 sadzonych obecnie drzew będzie rosła przy stacji Bemowo, pozostałe posadzone będą przy stacji Ulrychów, w pobliżu wentylatorni i w okolicach komory demontażowej. Nowe odcinki linii M2 mają być gotowe w wakacje 2022 roku.

Na ponad 60 proc. warszawskich skrzyżowań (160 z 255), przez które przejeżdżają tramwaje, jest już „zielona fala”. System wykrywa nadjeżdżające wagony i przełącza sygnalizację na skrzyżowaniu tak, by podjeżdżający pojazd nie czekał na zmianę świateł, co znacznie skróciło czas podróży np. linią 17 i 31. 

Rozszerza się sieć stołecznych buspasów dla komunikacji miejskiej (obecnie ponad 69 km). W tym roku wyznaczono buspas na ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r., a następne pasy dla autobusów pojawią się w kolejnych dziewięciu lokalizacjach. W 2022 r. nowy buspas powstanie m.in. na ul. Dolina Służewiecka i al. gen. W. Sikorskiego, na odcinku od skrzyżowania z ul. Nowoursynowską do ul. Jana III Sobieskiego.

Wprowadzane są priorytety dla autobusów. Nowoczesne autobusy wysyłają  dane o pozycji, prędkości, numerze linii itd. Specjalna aplikacja zbiera dane z pojazdów, analizuje warunki ruchu na drodze i przekazuje odpowiednie informacje do systemu sygnalizacji świetlnej, a stąd do sterownika na konkretnym skrzyżowaniu. Wszystko dzieje się w czasie rzeczywistym. Taki system działa m.in. na ulicy Radzymińskiej. I jest dalej rozbudowywany.

Zazieleniają się też stołeczne przystanki. Na dachach 21 warszawskich wiat przystankowych wyłożono „dywany” rozchodnikowe. Rozchodnik ogranicza zapylenie powietrza o ok. 15-20 proc. i pochłania rocznie 7,3 kg dwutlenku węgla. W upalne dni obniża temperaturę pod dachem o 3-5 stopni Celsjusza. A w czasie deszczu magazynuje nawet 150 litrów wody, co przyczynia się do tak bardzo pożądanej retencji wody opadowej. Dzięki długiemu okresowi kwitnienia sprzyja także owadom.

Na wiatach przystanków montowane są ogniwa fotowoltaiczne – instalacja pobiera energię słoneczną i przekształca ją w elektryczną. Oświetlane są tablice z informacją pasażerską. Światło włącza się po zmierzchu i osiąga natężenie na poziomie 50 proc., rozświetla się do pełnej mocy, gdy ktoś wejdzie pod zadaszenie. Stanęło już dziewięć takich oszczędnych i przyjaznych środowisku wiat (nie korzystają z prądu z sieci i nie potrzebują przyłącza energetycznego), a Zarząd Transportu Miejskiego planuje montaż kolejnych dziewięciu.

W kilku miejscach Warszawy (na przystankach przy Muzeum Powstania Warszawskiego, placu Zawiszy, stacji Metro Marymont i przy Dworcu Gdańskim) działa on-line już sześć e-papierowych rozkładów jazdy Warszawskiego Transportu Publicznego. Są podłączone do zaawansowanego systemu prognozującego, kiedy przyjedzie tramwaj. Teraz trwają ich testy. Każdy składa się z dwóch części – na pierwszej jest rozkład jazdy linii tramwajowych z godziną i minutą odjazdu kolejnego pojazdu. Przypomina zwykłą wydrukowaną kartkę, jaką widzimy od lat na przystankach. Na drugiej części jest dynamiczna informacja – za ile minut rzeczywiście przyjedzie kolejny tramwaj i w jakiej kolejności. Ta informacja jest odświeżana co kilkanaście sekund.

W 2021 r. wybudowano także sześć nowych przystanków, a 25 wyremontowano. Zamontowano też wiaty na 17 przystankach. Przy stacji metra Racławicka niewygodny podnośnik zastąpiła winda.