null

WTP – ekologicznie i tanio

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Warszawski tramwaj w kolorze żółtym wśród zieleni i drzew
Warszawskim Transportem Publicznym jest taniej

Jest wygodny, bezpieczny oraz tani. I dociera wszędzie. A przy szalejących cenach paliw warto się do niego przesiąść. Stolica przypomina o korzyściach i zaletach Warszawskiego Transportu Publicznego. Właśnie wystartowała kolejna odsłona kampanii promującej komunikację miejską.

Miasto dba o środowisko i wygodę, ogranicza emisję szkodliwych substancji i poziom hałasu na ulicach, zmienia ścisłe centrum i działa na rzecz zrównoważonej mobilności. Autobusy na olej napędowy są sukcesywnie zastępowane przez pojazdy nisko- i zeroemisyjne – hybrydy, gazowce i elektryki (do 2030 r. liczba autobusów o napędzie konwencjonalnym zmniejszy się już o połowę). Tabor jest coraz nowocześniejszy – do stolicy docierają kolejne nowe tramwaje, pociągi SKM i metra. Zazieleniają się kolejne torowiska i wiaty. Sukcesywnie rośnie liczba skrzyżowań z priorytetem dla pojazdów komunikacji oraz buspasów.

Dlaczego warto się przesiąść do WTP? Za 98 zł można przez 30 dni jeździć wszystkimi pojazdami WTP oraz pociągami Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej w obydwu strefach biletowych. Nie trzeba się stresować prowadząc auto, szukać miejsca parkingowego i płacić za nie 300 zł tygodniowo.

Jest przyjazny środowisku. Samochód emituje ok. 140 g/km dwutlenku węgla na osobę, autobus tylko 11 g/km na osobę. Statystycznie w Warszawie w jednym samochodzie jedzie jedna osoba i „ułamek” drugiej (nie jest to nawet dwóch podróżnych). Autobus może zabrać ponad 100 osób, tramwaj nawet około 200, pociągi SKM kilkuset a metra ponad tysiąc pasażerów. Mniej samochodów  to mniej zanieczyszczeń w powietrzu i mniejsza emisja dwutlenku węgla.

Transportem publicznym dotrzemy szybko i bezpiecznie do domu, szkoły, miejsca pracy, teatru czy kina. Metrem można przejechać przez całe miasto z północy na południe w niecałe 40 minut. Atrakcyjna sieć połączeń WTP pozwala dotrzeć do najodleglejszych rejonów miasta i aglomeracji oraz wszystkich ważnych miejsc (urzędy, służba zdrowia, instytucje). A rozkłady są koordynowane np. z koleją.

Stołeczna komunikacja jest przyjazna dla osób z niepełnosprawnościami, osób starszych i rodziców podróżujących z dziećmi w wózkach. Linie autobusowe są obsługiwane wyłącznie przez pojazdy niskopodłogowe, podobnie linie Szybkiej Kolei Miejskiej.

Do przesiadki do transportu i pozostawienia samochodu w domu zachęca też postępująca integracja taryfowa oraz rozwinięty system parkingów przesiadkowych typu P+R (Parkuj i Jedź).

W Warszawie i aglomeracji jest ponad 300 linii autobusowych dziennych i nocnych i 26 tramwajowych. Codziennie w godzinach szczytu na trasach jest ponad 1600 autobusów, 400 składów tramwajowych, 54 pociągi metra i 28 pociągów Szybkiej Kolej Miejskiej.

Bilety WTP można kupić w blisko 5 tys. miejsc – biletomatach stacjonarnych i mobilnych (wszystkie autobusy, tramwaje i pociągi SKM są wyposażone w biletomaty), punktach sprzedaży oraz w Punktach Obsługi Pasażerów. Popularnym kanałem sprzedaży są także aplikacje mobilne.