W stolicy testowany jest jeden z najbardziej ekologicznych autobusów – wyprodukowany w Polsce Autosan Sancity 12 LFH. Pojazd jest zeroemisyjny, zasilany czystym wodorem, a z jego rury wydechowej wydobywa się jedynie para wodna. Niebieski autobus będzie woził pasażerki i pasażerów w Warszawie przez miesiąc. W najbliższych dniach będzie można go spotkać na trasie linii 222.
Miejskie Zakłady Autobusowe już drugi raz sprawdzają w ruchu miejskim najnowocześniejszą technologię wodorową. Nieco ponad rok temu warszawianki i warszawiacy mogli zapoznać się z zaprojektowanym i wyprodukowanym w Polsce Nesobusem. Teraz zaś na stołeczne ulice trafił – również polski, stworzony w Sanoku – Autosan Sancity 12 LFH.
Najczęściej na linii 222
Pojazd ma długość 12 metrów, jest w nim 30 miejsc siedzących i oczywiście miejsce dla wózków. Jego sercem, poza silnikiem o mocy 230 kilowatów, jest magazyn energii, na który składają się baterie litowo-tytanowe (235 kW) oraz ogniwo wodorowe o mocy 70 kilowatów. Testy „wodorobusa” na warszawskich ulicach przydadzą się w przyszłości specjalistom z MZA w kwestii ewentualnych zakupów taboru wodorowego.
Napędzany czystą energią autobus został przydzielony do zajezdni „Woronicza”. Będzie pojawiał się głównie na trasie linii 222 – przebiegającej przez Aleje Ujazdowskie, Krakowskie Przedmieście i Nowy Świat. Sporadycznie będzie go można spotkać także na innych liniach.
Kolejne zakupy eko-floty
Warszawa konsekwentnie od lat odmładza tabor transportu publicznego, tak aby stał się jak najbardziej przyjazny dla mieszkańców i środowiska. Miejskie Zakłady Autobusowe posiadają już niemal pięćset autobusów zeroemisyjnych i niskoemisyjnych. W tej liczbie mieści się 335 autobusów gazowych, a także ponad 160 elektrycznych. Do tego stołeczny przewoźnik prowadzi długotrwałe testy dwóch kolejnych elektrobusów – marek MAN i Yutong.
To jednak nie wszystko. Już w tym roku zaczną napływać do stolicy kolejne autobusy na prąd. 12 przegubowców zamówił Zarząd Transportu Miejskiego, a na najlepszej drodze do zakupu kolejnych trzydziestu są MZA – w tej chwili trwa ocena ofert w przetargu, do którego zgłosiło się czterech oferentów z całego świata.
Szykowany jest też kolejny przetarg – tym razem na 80 zeroemisyjnych elektrobusów przegubowych i nieco krótszych – o długości 12 metrów.
Powiązane treści
-
Artykuł
-
-
-