null

Wiosna na budowie metra na Bemowie

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Robotnicy na placu budowy metra. Robotnicy stoją i podtrzymują stelaż/rusztowanie przygotowane do wkopania w ziemi.
Prace budowlane na ostatnim odcinku metra linni M2 weszły w etap prac ziemnych. | Autor: Metro Warszawskie

Trwają prace przy budowie trzech stacji pasażerskich metra i Stacji Techniczno-Postojowej Karolin na ostatnim, bemowskim odcinku linii M2. Powstają już pierwsze ściany korpusu stacji Karolin, położonej u zbiegu ulic Połczyńskiej i Sochaczewskiej.

Pod koniec ubiegłego roku rozpoczęły się prace budowlane ostatniego odcinka linii M2, czyli stacji Lazurowa, Chrzanów i Karolin – wraz ze stacją Techniczno-Postojową. Wykonawcy dało się już usunąć większość tzw. kolizji infrastruktury podziemnej i na najbardziej zaawansowanej stacji Karolin właśnie rozpoczął się etap prac konstrukcyjnych.

Ściany głębokie na prawie 30 metrów

Stacje linii M2 są budowane w technologii ścian szczelinowych. Polega ona na tym, że najpierw powstają ściany podziemnej konstrukcji, a następnie strop, płyta pośrednia i denna. Obecnie rozpoczęły się prace przy budowie ścian stacji C1 Karolin. Specjalna głębiarka wybiera ziemię z wąskiego wykopu, który przed osuwaniem ziemi zabezpieczany jest bentonitem – zawiesiną o podobnej gęstości co grunt. Następnie, gdy wykop osiągnie swoją pełną głębokość – za pomocą dźwigu umieszcza się w nim klatkę zbrojeniową i zalewa betonem. Cały proces musi odbywać się nieprzerwanie. Maszyny na tym etapie pracują niemal 24 godziny na dobę.

W kolejnych tygodniach budowa ścian szczelinowych rozpocznie się także na placach budowy stacji Chrzanów i Lazurowa.

Koniec prac w 2026 roku

Na prawie czterokilometrowym, zachodnim odcinku M2 zaprojektowano trzy stacje. Stacja C3 Lazurowa powstać ma po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Lazurowej i Górczewskiej, w przestrzeni między pętlą tramwajową a Lazurową. Stację C2 Chrzanów zaplanowano pod Rayskiego, w rejonie skrzyżowania z Szeligowską. Stacja C1 Karolin powstać ma pod ul. Sochaczewską, po północnej stronie skrzyżowania z Połczyńską. Za nią znajdzie się zaplecze techniczne dla całej linii – STP Karolin.

Budowa bemowskiego odcinka linii M2 obejmuje trzy stacje (Lazurowa, Chrzanów i Karolin), tunele oraz Stację Techniczno-Postojową Karolin.

Maszyna budowlana typu dźwig na gąsienicach na placu budowy metra. Maszyna opuszcza dziwny przyrząd do drążenia w ziemi.
Zobacz galerię (5 zdjęć)
Robotnicy na placu budowy metra. Robotnicy stoją i podtrzymują stelaż/rusztowanie przygotowane do wkopania w ziemi.
Robotnicy na placu budowy metra. Robotnicy stoją i podtrzymują stelaż/rusztowanie przygotowane do wkopania w ziemi.
Dwaj robotnicy podczas prac pomiarowych na placu budowy metra. W tle wielkie czerwone silosy.
Trzy pojazdy budowlane na placu budowy metra. Na pierwszym planie ogromna kałuża. Po lewej kontenery mieszkalne i robotnicy na piętrze.