Już jutro ankieterzy rozpoczną wizytę w 52 gminach warszawskiej metropolii, żeby zbadać nawyki komunikacyjne podróżnych. Akcja potrwa do 30 listopada. W drugim etapie, wiosną 2025 roku, Warszawskim Badaniem Ruchu objęci zostaną mieszkańcy samej stolicy.
Już dziś niemal 60 proc. mieszkańców Warszawy wykorzystuje transport zbiorowy w codziennych podróżach i – co nas bardzo cieszy – aż 94 proc. z nich ocenia dobrze lub bardzo dobrze funkcjonowanie komunikacji miejskiej w stolicy – mówi prezydent Rafał Trzaskowski. – Na pewno na ich codzienne wybory komunikacyjne spory wpływ ma coraz bardziej nowoczesny, komfortowy i bezpieczny tabor Warszawskiego Transportu Publicznego, czyli autobusy, tramwaje oraz pociągi metra i Szybkiej Kolei Miejskiej. Również koszt biletów w transporcie publicznym w stolicy jest jednym z najniższych na świecie – dodaje prezydent Warszawy.
Żeby jeszcze lepiej zarządzać transportem publicznym warto jednak wiedzieć jak, dokąd i czym przemieszczają się podróżni w stołecznej aglomeracji oraz jakie natężenie ruchu występuje w kluczowych punktach sieci transportowej. Dlatego miasto zleciło specjalne badanie ruchu. Ostatnie takie kompleksowe badania wykonane zostały w stolicy wiosną 2015 roku. W tym czasie system transportowy w Warszawie i metropolii mocno się rozwinął – powstały m.in. nowe drogi, stacje metra, czy trasy tramwajowe.
Gdzie i kiedy będą prowadzone badania?
Tegoroczne badanie zostanie wykonane w dwóch etapach i obejmie znacznie większy obszar niż w poprzedniej edycji. Oprócz osób z samej Warszawy, o zachowania transportowe zapytani zostaną również mieszkańcy 52 gmin metropolii warszawskiej, które są silnie powiązane transportowo ze stolicą.
Badaniem objęte zostaną następujące gminy: Nowy Dwór Mazowiecki, Czosnów, Pomiechówek, Zakroczym, Legionowo, Jabłonna, Nieporęt, Serock, Wieliszew, Wołomin, Kobyłka, Marki, Radzymin, Ząbki, Zielonka, Klembów, Tłuszcz, Halinów, Sulejówek, Mińsk Mazowiecki gmina miejska, Mińsk Mazowiecki – gmina wiejska, Dębe Wielkie, Otwock, Celestynów, Józefów, Karczew, Wiązowna, Kołbiel, Piaseczno, Góra Kalwaria, Konstancin-Jeziorna, Lesznowola, Prażmów, Tarczyn, Pruszków, Brwinów, Michałowice, Nadarzyn, Piastów, Raszyn, Grodzisk Mazowiecki, Milanówek, Podkowa Leśna, Ożarów Mazowiecki, Błonie, Izabelin, Leszno, Łomianki, Stare Babice, Jaktorów, Leoncin i Kampinos.
W okresie od 1 października do 30 listopada 2024 r. ankieterzy przeprowadzą ok. 19 tysięcy wywiadów na tym obszarze. W tym samym okresie ankieterów będzie można spotkać również na stacjach kolejowych.
Natomiast w przyszłym roku (5 marca – 30 kwietnia 2025 r.), ankieterzy skupią się na badaniu zachowań transportowych niemal 20 tysięcy warszawianek i warszawiaków. Oprócz wizyt w losowo wybranych lokalach mieszkalnych ankieterzy pojawią się również na wybranych parkingach typu Parkuj i Jedź.
Jak będzie wyglądać badanie ankietowe?
Ankieterzy będą odwiedzać losowo wybrane lokale mieszkalne w celu przeprowadzenia wywiadu ze wszystkimi członkami gospodarstwa domowego, którzy skończyli przynajmniej 6 lat. Badanie jest dobrowolne i anonimowe, a wizyty ankieterów odbywać się będą od środy do soboty.
Ankieterzy z agencji badawczej PBS Sp. z o.o. realizującej badania, będą wyposażeni w identyfikatory z imieniem i nazwiskiem oraz list wyjaśniający cel badania podpisany przez Sekretarza m.st. Warszawy.
Co jeszcze obejmą kompleksowe badania ruchu?
Oprócz badań ankietowych w gospodarstwach domowych, analizowane będzie także natężenie ruchu samochodowego; sprawdzana liczba pasażerów w autobusach i tramwajach i pociągach, a także liczba wsiadających i wysiadających na przystankach i stacjach kolejowych. Zaplanowano również pomiary ruchu związanego z wielkopowierzchniowymi obiektami handlowymi, wybranymi osiedlami mieszkaniowymi w Warszawie i badanie ankietowe na wybranych parkingach Parkuj i Jedź w Warszawie.
Warszawskie Badanie Ruchu 2024 wykona wybrane w przetargu konsorcjum: instytut badawczy PBS (lider) i Via Vistula. Za WBR 2024 miasto zapłaci łącznie 8 191 800 zł.
Realizacja badania jest jednym z działań wynikających z Planu zrównoważonej mobilności miejskiej dla metropolii warszawskiej 2030+ (SUMP).
Więcej informacji na stronie: transport.um.warszawa.pl/wbr2024
Powiązane treści
-
Artykuł
-
-
Artykuł