null

Warsolino już kursuje na linii 17

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Warsolino już kursuje na linii 17, nowy tramwaj na przystanku
Warsolino już kursuje na linii 17 | Autor: R. Motyl

Cichy i oszczędny tramwaj od wtorku, 14 grudnia przewozi już warszawianki i warszawiaków. W pierwszym inauguracyjnym liniowym kursie nowego tramwaju Hyundai wziął udział prezydent Rafał Trzaskowski.

Bardzo się cieszę, że warszawiacy mogą już podróżować pierwszym ze 123 nowoczesnych tramwajów zakupionych przez Warszawę za ponad 2 mld zł. I że wybrali dla nich nową nazwę - Warsolino. Testy wykazały, że nasze nowe tramwaje są ciche i oszczędne, a teraz o ich wygodzie wreszcie przekonają się pasażerowie – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy. – Pierwszy tramwaj będzie jeździł na linii 17, ale wkrótce, wraz z kolejnymi dostawami, pojawią się także na kolejnych liniach – dodaje.

W Warszawie jest już siedem z zamówionych 123 nowoczesnych i „szytych na miarę” pojazdów. Jeszcze w tym roku na trasę powinien wyjechać kolejny tramwaj. Tramwajarze są gotowi, by od pierwszego kwartału odbierać od producenta 6-8 do ośmiu tramwajów w ciągu miesiąca. Kolejne pojazdy na ulicach Warszawy będą pojawiać się w sukcesywnie w 2022 roku.

Średnie zużycie energii elektrycznej w tramwaju Hyundai na jednego pasażera na kilometr jest o ok. 29% mniejsze niż w jednym z nowszych niskopodłogowych wagonów kupionych kilka lat temu. Tramwaj Hyundai do przewiezienia jednego pasażera na odcinku 1 km zużyje 15 watogodzin. Tymczasem osobowe samochody elektryczne potrzebują do tego dwa razy więcej energii – około 30 watogodzin.

I najcichsze wśród wszystkich eksploatowanych w Warszawie. Poziom dźwięku w dotychczas eksploatowanych wagonach wynosiło 77 decybeli, tymczasem natężenie dźwięku zmierzone w nowych tramwajach wyniosło nieco ponad 74 decybeli. Dla porównania - jest to poziom dźwięku wydawany przez duży, nieco głośniejszy odkurzacz. W całej Europie jest bardzo niewiele cichszych tramwajów.

O ciszę pomaga dbać m.in. unikalna konstrukcja wagonów, oparta na skrętnych wózkach, które zostały one zaprojektowane w taki sposób, by cicho pokonywać nawet te ulice, gdzie są ciasne zakręty. Skrajne wózki są tzw. wózkami obrotowymi. To rozwiązanie pozwala na ograniczenie zużycia szyn, a także zapewnia cichszą jazdę na łukach. A dodatkowo każde koło wyposażone zostało w absorber hałasu.

Warszawa zamówiła aż trzy rodzaje pojazdów szynowych o różnej długości, w wersji jednokierunkowej i dwukierunkowej. Najdłuższe z nowych wagonów będą miały prawie 33 metry, czyli aż o 2,5 metra więcej niż obecne tramwaje niskopodłogowe. To najdłuższe tramwaje, jakie kiedykolwiek jeździły po stołecznych torowiskach. W każdym z nich będzie mogło podróżować nawet 240 osób.

Dzięki nowym pojazdom, warszawianki i warszawiacy będą mogli częściej podróżować niskopodłogowymi, wygodnymi, klimatyzowanymi wagonami. Docenią je w szczególności pasażerowie z niepełnosprawnościami, opiekunowie z dziećmi w wózkach, a także seniorzy.

Po zrealizowaniu zamówienia na wszystkie 123 tramwaje do końca kwietnia 2023, stolica będzie dysponowała największą flotą tramwajów niskopodłogowych w Polsce. Ich liczba przekroczy 430, co będzie stanowić aż 70% całego taboru tramwajowego.

Warszawiacy wybrali Warsolino

O nazwie nowych tramwajów zdecydowali warszawiacy. Do Tramwajów Warszawskich wpłynęło ponad 2 tys. propozycji. Jury w składzie: prof. Grażyna Majkowska – Uniwersytet Warszawski, prof. Jerzy Bralczyk – Uniwersytet Warszawski, Łukasz Ostoja-Kasprzycki – PoWarszawsku, Katarzyna Strzegowska – Zarząd Transportu Miejskiego oraz Konrad Niklewicz – Tramwaje Warszawskie, wybrało pięć nazw: Avant, Dryndaj, Fryderyk, Warsolino i Syreniak.

Przez kolejne dwa tygodnie (do 13 grudnia) trwało głosowanie, która z nich jest najlepsza i najbardziej odzwierciedla ducha stolicy. Oddano 5,5 tys. głosów. Najwięcej - 29 proc. - na Warsoliono. 

Koreańska technologia, polskie komponenty

Producentem jest południowokoreańska firma Hyundai Rotem. Aż 60 procent komponentów w tych pojazdach, pochodzi z Polski oraz Unii Europejskiej. Cała energoelektronika powstała w Warszawie i dostarczyła ją firma Medcom, która współpracuje ze światowymi producentami taboru szynowego. Z innej polskiej firmy mającej siedzibę w Warszawie – ATM – pochodzą rejestratory parametrów jazdy. Z kolei fotele dla motorniczych, skomplikowane konstrukcje ze sterowaniem pneumatycznym, dostarcza śląska firma Damiro. Spis polskich producentów można zobaczyć tutaj.

W pierwszym inauguracyjnym liniowym kursie nowego tramwaju wziął udział prezydent Rafał Trzaskowski
Zobacz galerię (4 zdjęć)
Warsolino już kursuje na linii 17
Warsolino już kursuje na linii 17, nowy tramwaj na przystanku
Warsolino już kursuje na linii 17, wnętrze nowego tramwaju