null

W 25 minut z Wilanowa do centrum

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Prezydent Rafał Trzaskowski stoi przed mikrofonem. W tle fragment mapy ustawionej na sztaludze.
Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy | Autor: E. Lach

Już w 2024 r. mieszkańcy Wilanowa dojadą tramwajem do centrum w 25 minut. Inwestycja wkroczy teraz w najtrudniejszą fazę. Wykonawca będzie prowadził prace na całej trasie. W związku z budową zmieniła się organizacja ruchu i wprowadzono dodatkowe kursy autobusów.

Budowa tramwaju do Wilanowa wkracza w kolejny etap – przebudowy podziemnych instalacji. Powinna być ona realizowana kompleksowo, dlatego plac robót wydłużył się z 2,5 do 7,5 km. Prace trwają na całej długości trasy – od ul. Puławskiej na Mokotowie przez ul. Sobieskiego i aleję Rzeczypospolitej do ul. Branickiego w Wilanowie. 

Za nieco ponad rok z tego miejsca będzie można w 25 minut dojechać nową linią tramwajową do centrum. To spektakularna i bardzo ważna dla nas inwestycja. Chyba nigdy nikt nie wykonywał takiej inwestycji tak szybko – mówił Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy. – Wkraczamy teraz w najtrudniejszy etap budowy. Chcemy powiadomić o tym mieszkańców i przedstawić, jakie rozwiązania przygotowaliśmy na ten czas – dodał.

Po rozebraniu nawierzchni rozpocznie się przebudowa wodociągu i odwodnienia, a następnie rozpoczną się przygotowania do prac przy ciepłociągach. Będzie się to wiązało z wykonaniem głębokich wykopów i ich zabezpieczeniem. W kolejnym etapie będą przebudowane instalacje elektryczne. Te prace powinny zostać zakończone na przełomie kwietnia i maja.

W kolejnych miesiącach wykonawca skoncentruje się na przebudowie magistrali ciepłowniczej, zasilającej tę część Warszawy. Prace te można wykonywać jedynie od czerwca do sierpnia. Przebudowa ciepłociągu to jedna z największych inwestycji na trasie tramwaju do Wilanowa – nowy odcinek instalacji rozciąga na długości 2 km.

­Wykonawca, Budimex, realizuje tę trudną inwestycję, mobilizując wszystkie zasoby. Na dziś jest to około 250 pracowników, w docelowym okresie będzie ponad pół tysiąca. Mamy też około 120 maszyn budowlanych – koparek, maszyn do rozbierania nawierzchni, wywrotek, które w miarę postępu prac będą sukcesywnie zwiększane – mówił Artur Stankiewicz, dyrektor kontraktu z Tramwajów Warszawskich.

Zmiana organizacji ruchu i dodatkowe kursy autobusów

11 lutego zamknięta została jedna jezdnia na ul. Sobieskiego i al. Rzeczpospolitej. Wytyczanie ruchu powinno zakończyć się 19 lutego. Główne skrzyżowania będą przejezdne, jednak w trakcie postępu prac tymczasowo będą wyłączane inne drogi – skrzyżowanie z ul. van Beethovena i Sejmu Czteroletniego, częściowo utrudniony będzie dostęp do ul. Truskawieckiej.

Priorytet zyskał transport publiczny. Autobusy jadące z Wilanowa do centrum korzystają z nowo wytyczanego buspasa o długości blisko 5 km. Od 13 lutego nowe połączenie do metra linii M1 zapewniają autobusy linii 217 na wydłużonej trasie. Z przystanku przy al. Rzeczypospolitej i ul. Branickiego będzie można dojechać do stacji Imielin autobusami trzech linii – 217, 263 i 319 (w porannym szczycie co 4-5 minut). Zmieni się końcowy odcinek linii 172 – autobusy dojadą do pętli Stegny (a nie Sadyba).

Wzdłuż budowy można swobodnie poruszać się pieszo. Utrzymane zostały kładki przebiegające nad budową. Ze względów bezpieczeństwa ruch rowerowy powinien odbywać się stroną zachodnią, tuż obok ruchu drogowego.

Informacje dla mieszkańców

W związku z budową tramwaju do Wilanowa zorganizowano szeroką akcję informacyjną dla mieszkańców. Tramwajarze przygotowali 80 tysięcy ulotek oraz plakaty, które pojawiły się na kilkudziesięciu przystankach i w budynkach znajdujących się przy trasie tramwaju. Zawieszono 100 banerów, które informują o rozpoczęciu robót i odsyłają do strony poświęconej inwestycji tramwajdowilanowa.pl. Miasto przeprowadziło też kampanię radiową.

W Wilanowie, na skrzyżowaniu al. Rzeczypospolitej z ul. Klimczaka i ul. Prymasa A. Hlonda, w pobliżu Świątyni Opatrzności Bożej, otwarty został punkt informacyjny dla mieszkańców.

Tysiąc nowych drzew

Tramwaje Warszawskie posadzą na trasie do Wilanowa ponad 600 drzew. Kolejnych 400 dodatkowych, w ramach akcji „Przystanek Zieleń”, przygotuje wykonawca prac. Nasadzenia planowane są na terenach należących do wspólnot mieszkaniowych i spółdzielni. Obecnie przyjmowane są zgłoszenia do I etapu akcji. Aby zgłosić swoją wspólnotę, wystarczy wypełnić formularz na stronie przystanekzielen.waw.pl.

Prezydent Rafał Trzaskowski stoi przed mikrofonem. W tle fragment mapy ustawionej na sztaludze.
Zobacz galerię (16 zdjęć)
Punkt informacyjny widziany z zewnątrz. Oklejone szyby. Na górze zielony napis budujemy tramwaj do Wilanowa. Przed punktem dwie sztalugi z grafikami.
Wnętrze punktu informacyjnego. W środku stolik dla dzieci, rollup z logotypem Tramwajów Warszawskich, tablica z białymi kartkami oraz stojak z ulotkami.
Ulotki informacyjne umieszczone w czerwonym pionowym stojaku.
Informator Warszawskiego Transportu Publicznego ubrany w odblaskowa kamizelkę tłumaczy coś kobiecie stojącej przy przystanku. Obie osoby ustawione plecami do obiektywu.
Ubrany w pomarańczową kamizelkę odblaskową informator Warszawskiego Transportu Publicznego trzyma w ręce mapę
Koparka i budowlaniec na pasie zieleni między jezdniami.
Widok z lotu ptaka na plac budowy na pasie zieleni wzdłuż szerokiej jezdni. Widać wyrysowane żółte pasy ruchu.
Widok z lotu ptaka na dwie szerokie jezdnie rozdzielone pasem zieleni, na którym stoi punkt informacyjny.
Grafika z pokazanym przekrojem budowy linii tramwajowej do Wilanowa. Różnymi kolorami zaznaczono instalacje przebiegające pod ziemią: m.in. kable trakcyjne, sieć wodociągową, elektroenergetyczną, gazową czy ciepłowniczą.
Wizualizacja. Duże skrzyżowanie drogowe w terenie zabudowanym. Po zielonych torowiskach jadą tramwaje.
Wizualizacja. Duże skrzyżowanie drogowe w terenie otoczonym zielenią. Po zielonych torowiskach jadą tramwaje.
Wizualizacja. Tramwaj stoi przy przystanku. Obok samochody na jezdni oraz rowerzyści na ścieżce rowerowej.
Wizualizacja. Ulica wzdłuż której biegnie linia tramwajowa. Obok też ścieżka rowerowa. W tle budynki mieszkalne.
Wizualizacja. Skrzyżowanie z przejściami dla pieszych. W tle tramwaj na przystanku.
Wizualizacja. Fragment ulicy z przejściem dla pieszych. Obok linia tramwajowa z tramwajem czekającym na przystanku. W tle wysokie budynki mieszkalne.