null

Tramwaj przejedzie tunelem na Zachodni

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Widok z lotu ptaka na okolice dworca Warszawa Zachodnia. Przez teren zieleni po drugiej stronie ulicy biegnie tunel, którym jedzie tramwaj

Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na budowę pierwszej w stolicy podziemnej trasy tramwajowej. Pasażerowie dojadą nią przez Ochotę na Dworzec Zachodni. Prace rozpoczną się w przyszłym roku.

Nowa trasa pozwoli nie tylko szybko dostać się do Dworca Zachodniego – będą z niej korzystali także mieszkańcy Starej Ochoty i Szczęśliwic. W przyszłości stanie się częścią powstającej magistrali tramwajowej z Woli do Wilanowa.

Jaki będzie tramwaj z Warszawy Zachodniej?

Nowa trasa tramwajowa – o długości około 1,6 km – będzie się zaczynać pod Dworcem Warszawa Zachodnia. Powstanie podziemny przystanek połączony z przejściem podziemnym i dworcem kolejowym. Tramwaj pojedzie tunelem (długości około 500 metrów) pod parkiem Pięciu Sióstr.

Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. – w pobliżu ul. Szczęśliwickiej. Następnie trasa pobiegnie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ulicy Grójeckiej, gdzie znajdzie się węzeł rozjazdowy – pozwalający tramwajom skręcać w kierunku centrum, Okęcia lub pętli Banacha.

Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie wygodny podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można przejść na perony kolejowe i autobusowe. Czas przejazdu z Grójeckiej wyniesie około pięciu minut, a ze stacji metra Politechnika – nieco ponad kwadrans.

Przystanek pod ziemią

Podziemny przystanek tramwajowy będzie podobny do stacji metra. Różnił się będzie od niej wysokością peronów (podłoga w tramwajach jest niżej niż w pociągach metra). Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD – na poziomie -2. Dzięki ruchomym schodom i windom pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu.

Jakie linie dojadą do Warszawy Zachodniej?

Docelowo do stacji kolejowej kursować będą tramwaje z Wilanowa. Na początku, po zbudowaniu trasy wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku, będą dojeżdżać tramwaje z ul. Grójeckiej. Dalej, nowo zbudowanymi torami, dojadą do podziemnego przystanku na końcu trasy. W tym miejscu zostaną zbudowane tory do zmiany kierunku jazdy tramwajów. Na takiej linii trzeba będzie wykorzystywać tramwaje dwukierunkowe. Będą to Jazzy albo nowe Hyundaie.

Terminy i koszty

Prace budowlane są zaplanowane na lata 2024 i 2025. Wykonawca, który zostanie wyłoniony w przetargu, będzie miał 26 miesięcy na wykonanie całej inwestycji. Przedsięwzięcie jest częścią większego projektu „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą” i jest przewidziana do dofinansowania z Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Wartość inwestycji wynosi ok. 224 mln zł.

Warszawski program tramwajowy

Warszawa prowadzi największy w Polsce program inwestycji tramwajowych. W budowie jest obecnie ponad 11 km nowych tras tramwajowych – na Kasprzaka, na Gagarina i do Wilanowa. Tramwaje Warszawskie pracują nad przygotowaniem kolejnych tras – na Gocław, wzdłuż Pola Mokotowskiego, na Zieloną Białołękę i wzdłuż Modlińskiej. Powstaje też najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce – na Annopolu. Do Warszawy przybyło już 76 ze 123 zamówionych niskopodłogowych i dwukierunkowych tramwajów Hyundai.

Grafika. Czerwono-żółty tramwaj z napisem Ochota wyjeżdża ze stacji Warszawa Zachodnia.
Zobacz galerię (9 zdjęć)
Podziemny peron z podróżnymi. Na peronie tramwaj. Widać też windy i schody ruchome.
Podziemna hala z podróżnymi. Widać windy i schody ruchome, a pod sufitem drogowskazy kierujące na perony stacji
Widok z lotu ptaka na okolice dworca Warszawa Zachodnia. Przez teren zieleni po drugiej stronie ulicy biegnie tunel, którym jedzie tramwaj
Widok z lotu ptaka na spory teren zieleni. Środkiem biegnie trasa którą jedzie tramwaj. Na drugim planie budynki przy dworcu Warszawa Zachodnia.
Wizualizacja. Widok z lotu ptaka na długą prostą ulicę z kilkoma pasami ruchu. Ulica przedzielona pasem zieleni z torowiskiem tramwajowym. Po obu stronach ulicy bloki mieszkalne.
Wizualizacja. Widok z lotu ptaka na duże skrzyżowanie z kilkoma pasami ruchu. Na skrzyżowaniu samochody i tramwaje. Dookoła bloki mieszkalne
Wizualizacja. Widok z lotu ptaka na duże skrzyżowanie z kilkoma pasami ruchu. Na skrzyżowaniu samochody i tramwaje. Dookoła bloki mieszkalne
Mapka przedstawiająca przebieg podziemnego tunelu tramwajowego na Dworzec Zachodni. Opis trasy w treści artykułu.