null

Tramwaj do Wilanowa – prace i utrudnienia na Spacerowej i Goworka

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Żółta maszyna do rozkładnia torów tzw. Łunochod podczas pracy na tarsie tramwaju do Wilanowa.
Dzięki specjalnej maszynie do układania torów - tzw. łunochodowi - praca przy budowie trasy tramwajowej do Wilanowa postępuje znacznie szybciej. | Autor: Tramwaje Warszawskie

Trwa budowa linii tramwajowej do Wilanowa – kolejny etap to najtrudniejsze prace na mokotowskim odcinku tej trasy. Po majówce mieszkańcy i kierowcy muszą liczyć się ze zmianami w ruchu – zwłaszcza w rejonie ulic Spacerowej i Goworka. Na czas robót autobusy Warszawskiego Transportu Publicznego skierowane zostaną na trasy objazdowe.

Po majówce, w nocy z 4 na 5 maja, rozpocznie się przebudowa ciepłociągu pod ulicą Spacerową. Oznacza to, że droga ta zostanie zamknięta dla ruchu. Wykonawca, firma Budimex, wraz z Tramwajami Warszawskimi, miejskimi drogowcami i Zarządem Transportu Miejskiego przygotował plan objazdów. Ułatwiony przejazd będą miały autobusy Warszawskiego Transportu Publicznego. Nowe buspasy zostaną wytyczone na ulicy Bagatela i Boya-Żeleńskiego. Zorganizowano także objazdy dla rowerzystów i wyznaczono drogi dla pieszych.

Jakie prace na Spacerowej?

Pod jezdnią i chodnikami na całej długości ul. Spacerowej i Goworka trzeba przebudować dwa ciepłociągi – każdy o średnicy jednego metra (wraz podziemnymi komorami rozdzielającymi). To główna magistrala zaopatrująca w ciepło tę część Mokotowa. Głębokość wykopów podczas robót będzie sięgała nawet 6 metrów. Wykonawca ma bardzo mało czasu na wykonanie tych prace. Może je przeprowadzić jedynie poza sezonem grzewczym, czyli od 15 maja do 31 sierpnia.

Po przebudowie magistrali ciepłowniczej wykonawca zajmie się pozostałymi instalacjami podziemnymi, czyli: kanalizacją, przewodami elektrycznymi oraz sygnalizacji świetlnej. Na końcu realizowane będą roboty drogowe i układane torowisko.

Zamknięcie Spacerowej pozwala skrócić czas utrudnień. Następnie już we wrześniu ulice Spacerowa oraz Goworka zostaną udostępnione dla ruchu jednokierunkowego. Prace nad pozostałymi sieciami podziemnymi zostaną również zakończone z końcem sierpnia i wykonawca zajmie się robotami drogowymi i torowymi.

Kiedy pojadą tramwaje?

Nowo zbudowane tory będą oddawane etapami. W pierwszej kolejności, po wakacjach, ruch tramwajowy wróci na ulicę Puławską. Tramwaje pojadą przez nowy czterotorowy węzeł. To kluczowy punkt inwestycji na górnym Mokotowie. Będzie to pierwszy z nowo budowanych odcinków, który zostanie oddany do użytku.

Następny odcinek, w ciągu Spacerowej i Gagarina, będzie gotowy na początku 2024 roku. Do połowy przyszłego roku cała trasa tramwajowa do Wilanowa będzie kompletna. A przed końcem 2024 roku zostanie oddany ostatni odcinek – odnoga trasy wzdłuż ul. św. Bonifacego (wraz z pętlą).

Objazdy

Od nocy z czwartku na piątek, z 4 na 5 maja, zamknięte będą obie jezdnie ulic Goworka i Spacerowej – na odcinku od Puławskiej do Belwederskiej. Nie będzie można skręcić z Puławskiej na dół ani pojechać pod górę – z Belwederskiej i Gagarina. Objazdy będą prowadziły ulicami Belwederską, Chełmską i Dolną lub Idzikowskiego. Połącznie ze Spacerowa stracą ulice Klonowa, Słoneczna i Zajączkowska. Aby ułatwić dojazd do budynków położonych przy parku Morskie Oko, na ulicach Grottgera i Pogodnej zostaną wprowadzone dwa kierunki ruchu. Z tego powodu na tych ulicach ograniczone zostanie parkowanie. Także z ulicy Chocimskiej nie będzie można wyjechać na Goworka, dlatego na odcinku od Olszewskiej do placu budowy również będzie obowiązywał ruch dwukierunkowy.

Pas dla autobusów na Puławskiej

Zmiany będą dotyczyły także ulicy Puławskiej. Kierowcy indywidualni nadal będą poruszali się w obu kierunkach jezdnią zachodnią, ale zmieni się na niej organizacja ruchu. Dzięki temu powrót na Mokotów nadal będzie możliwy dwoma pasami – z zachodniej jezdni ulicy Puławskiej tymczasowo zniknie buspas. Do centrum pozostanie jeden pas. Tak jak obecnie, jadący z południa przejadą na drugą jezdnię przy ulicy Willowej, a na właściwą nitkę wrócą przed skrzyżowaniem z ulica Boya-Żeleńskiego. Autobusom umożliwiony zostanie przejazd przez plac budowy – wschodnią jezdnią ulicy Puławskiej. Powstanie tu specjalny pas, którym pojazdy WTP sześciu linii (Z-4, 138, 222, 501, 519, 522) pojadą aż do placu Unii Lubelskiej. Buspasy zostaną wytyczone także na ulicach Bagatela (w stronę placu Unii Lubelskiej) i Boya-Żeleńskiego (w kierunku placu Unii Lubelskiej).

Autobusy na zmienionych trasach

Z zamknięciem Spacerowej będą wiązały się także zmiany tras autobusów Warszawskiego Transportu Publicznego. Część z nich będzie kursowała specjalnym pasem na wschodniej jezdni Puławskiej do placu Unii Lubelskiej, a dalej ulicą Boya-Żeleńskiego. Inne zostaną skierowane na objazd ulicami Bagatela i Belwederską.

Trasy po zmianach:

119: RAKOWIECKA-SANKTUARIUM – ... – Rakowiecka – Puławska – Dolna – Chełmska (powrót: Dolna – Puławska – Madalińskiego – al. Niepodległości) – ... – WIŚNIOWA GÓRA;

131: DW. CENTRALNY, STARE BEMOWO/FORT RADIOWO, SPARTAŃSKA – ... – Waryńskiego – Boya-Żeleńskiego – pl. Unii Lubelskiej – Bagatela – Belwederska – Gagarina – ... – SADYBA/WILANÓW;

138: BOKSERSKA – ... – Puławska – pl. Unii Lubelskiej – Boya-Żeleńskiego – Waryńskiego (powrót: Waryńskiego – Puławska) – ... – UTRATA;

167, 168: STARE BEMOWO/FORT RADIOWO, SPARTAŃSKA – ... – Waryńskiego – Boya-Żeleńskiego – pl. Unii Lubelskiej – Bagatela – Belwederska – Gagarina – ... – SIEKIERKI-SANKTUARIUM, WITOLIN;

222: SPARTAŃSKA – ... – Puławska – pl. Unii Lubelskiej – Marszałkowska (powrót Boya-Żeleńskiego – Waryńskiego) – ... – BIELAŃSKA;

501, 519, 522: DW. CENTRALNY – ... – Waryńskiego – Boya-Żeleńskiego – pl. Unii Lubelskiej – Bagatela – Belwederska (powrót: Dolna – Puławska – pl. Unii Lubelskiej – Boya-Żeleńskiego - Waryńskiego) – ... – STEGNY, POWSIN-PARK KULTURY/WILANÓW, BRANICKIEGO;

Z-4: DWORKOWA – ... – Puławska – pl. Unii Lubelskiej – Boya-Żeleńskiego – Waryńskiego (powrót: Waryńskiego – Puławska) – ... – PL. KONSTYTUCJI.

Na trasach autobusów uruchomione zostaną przystanki:

  • Pl. Unii Lubelskiej 04 zlokalizowany na ulicy Puławskiej przed placem Unii Lubelskiej (Z-4, 138, 222, 501, 519, 522),
  • Pl. Unii Lubelskiej 57 na ulicy Boya-Żeleńskiego za skrzyżowaniem z Waryńskiego (131, 167, 168, 501, 519 i 522),
  • Rakowiecka 52 na ul. Puławskiej przed skrzyżowaniem z Olszewską (jako stały dla Z-4, 138 i 222 oraz jako warunkowy dla linii: 501, 519, 522).

Spacerem przez park Morskie Oko

Utrudnienia czekają także pieszych. Odcinki chodników na ul. Goworka i Spacerowej – po obu stronach ulic – będą niedostępne. Piesi nie przejdą wzdłuż jezdni po stronie parku Morskie Oko – od ulicy Chocimskiej aż do Belwederskiej. Tablice informacyjne będą ich kierowały do ulicy Grottgera i dalej-  przez park Morskie Oko – do ulic Słonecznej i Chocimskiej.

Po drugiej stronie Spacerowej osoby idące z Belwederskiej będą musiały korzystać z chodnika przy drodze łączącej tę ulicę ze Spacerową (za hotelem). Następnie chodnikiem równoległym do jezdni dojdą do budynków numer 18, 20 i 20a. Dalej, aż do ulicy Klonowej, nie będzie przejścia. Natomiast na wysokości drogi wewnętrznej – przy budynku 10 – powstanie przejście przez jezdnię na drugą stronę ulicy, do parku.

Rowerzyści powinni pamiętać, że nieczynny jest pas zarezerwowany dla nich na ulicy Spacerowej. Aby dojechać do Puławskiej, powinni kierować się ulicami Belwederską i Bagatela.

 

Szczegółowe informacje o zmianach w organizacji ruchu spowodowanych remontami i inwestycjami można znaleźć na stronach: infoulice.um.warszawa.pl oraz facebook.com/infoulice. Komunikaty dotyczące tras pojazdów Warszawskiego Transportu Publicznego dostępne są na stronie: wtp.waw.pl. Dodatkowo na stronie Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa i w aplikacji 19115 można zamówić bezpłatną usługę powiadomienia o planowanych utrudnieniach w ruchu i zmianach w komunikacji.

Ul. Spacerowa - plan objazdów
Zobacz galerię (5 zdjęć)
Ul. Spacerowa - plan zmiany organizacji ruchu dla samochodów
mapa SPACEROWA - plan tras i objazdów autobusów
Ul. Spacerowa - plan zmiany organizacji ruchu dla rowerów
Ul. Spacerowa - plan zmiany organizacji ruchu dla pieszych