
WawaCraft to program dla uczniów i nauczycieli warszawskich szkół i placówek oświatowych z wykorzystaniem edukacyjnej wersji gry Minecraft. Warszawa realizuje ten projekt we współpracy z Microsoft Polska, MindCloud oraz Instytutem Polska Przyszłości im. Stanisława Lema. Zgłoszenia szkół do projektu przyjmowane są do 30 listopada.
W pierwszej edycji naszego projektu uczestniczyło ponad 10 tys. uczniów i ponad 300 nauczycieli z blisko 140 warszawskich szkół i placówek. Program cieszył się ogromnym zainteresowaniem, a jego uczestnicy szczególnie docenili korzyści płynące ze wspólnego uczenia się poprzez zabawę. Jestem przekonana, że i w tej edycji Wawacraft placówki, które wezmą udział w całym projekcie, jak i w konkursie, zaskoczą nas kreatywnymi i unikatowymi mapami edukacyjnymi - mówi Renata Kaznowska, zastępczyni prezydenta m.st. Warszawy. - WawaCraft to także pomysł na efektywne wykorzystanie platformy eduwarszawa.pl zarówno w czasie nauki stacjonarnej, jak i hybrydowej – dodaje wiceprezydent.
Wirtualne lekcje w świecie Minecraft
Wawacraft prezentuje możliwości zastosowania gry Minecraft: Education Edition do uatrakcyjnienia procesu uczenia się. Funkcja wieloosobowej gry umożliwia uczniom i nauczycielom partnerską współpracę, na przykład przy tworzeniu i rozwiązywaniu problemów w przyjaznych środowiskach edukacyjnych.
Program, realizowany na platformie eduwarszawa.pl, ma także zachęcić nauczycieli do wykorzystania możliwości, jakie daje nauka programowania podczas lekcji.
Zapisy do programu przyjmowane są do 30 listopada pod poniższym linkiem.
O tym, że lekcje biologii lub geografii z powodzeniem mogą być prowadzone w cyfrowym świecie przekonują się uczniowie i nauczyciele na całym świecie. Kodowanie równa się dzisiaj kreatywności, innowacyjności oraz umiejętności współpracy. Przykładamy szczególną wagę do tego, by dostarczać uczniom oraz nauczycielom narzędzia, które pomagają rozwijać im wszystkie te cechy. Eduwarszawa.pl to platforma, która w chmurze, zapewnia bezpieczne oraz jednolite środowisko do nauki oraz pracy, a wykorzystanie możliwości, jakie oferuje sceneria gry Minecraft potwierdza tylko fakt, jak ważna jest jak najszybsza nauka programowania, umiejętności, która już za kilka lat będzie obecna niemal we wszystkich zawodach – mówi Barbara Michalska, dyrektor ds. edukacji w polskim oddziale Microsoft.
Stwórz własną mapę edukacyjną
Uczestnicy projektu WawaCraft otrzymają zestaw map i scenariuszy lekcji o tematyce varsavianistycznej, a także z zakresu informatyki, chemii oraz nauk ekologicznych. A nauczyciele, którzy wyrażą chęć poprowadzenia zajęć dla swoich uczniów z użyciem Minecraft: Education Edition, zostaną zapewnione tematyczne szkolenia online oraz wsparcie ekspertów przez cały czas trwania projektu.
Zwieńczeniem projektu będzie konkurs dla zainteresowanych zespołów szkolnych (nauczyciel i grupa uczniów) na wykreowanie w grze ciekawego świata, związanego z jednym z wybranych tematów.
Wyróżnione prace zostaną nagrodzone i udostępnione jako materiał dydaktyczny dla warszawskich szkół i placówek edukacyjnych. Nowością w tegorocznej edycji będzie kategoria konkursowa związana z wizją cyfrowej przyszłości, dla której punktem odniesienia jest proza Stanisława Lema.
Stanisław Lem napisał, że człowiek sam nie stwarza sobie celów, ale narzuca mu je czas, w którym się urodził. I nie sposób się z tym nie zgodzić. Celem, który obecnie narzuca nam czas jest edukacja dostosowana do potrzeb odbiorców i zagospodarowująca nowoczesne narzędzia takie właśnie jak Minecraft czy wykorzystanie chmury w szkole. Kończy się właśnie Rok Lema i bardzo się cieszymy mogąc wesprzeć ten projekt w ramach kategorii FuturoCraft. Lem „widział przyszłość” i mamy nadzieję, że zobaczą ją także uczestnicy – powiedział Jakub Płodzich, dyrektor Instytutu Lema.
Materiały szkoleniowe Microsoft nt. wykorzystania Minecraft w edukacji znajdują się na stronie: https://aka.ms/KursyMinecraft.
„Szkoła w chmurze Microsoft”
Dzieci i młodzież w Warszawie od miesięcy korzystają z możliwości, jakie daje wykorzystanie chmury w edukacji. Warszawska platforma do zdalnego nauczania łączy usługę Microsoft Office 365 i pocztę elektroniczną z e-dziennikiem, arkuszem organizacji pracy szkoły, systemami rekrutacji i innymi, wykorzystywanymi przez nauczycieli i uczniów oraz pracowników administracji. Do tej nowej, bezpiecznej i wygodnej przestrzeni przenoszone są stopniowo kolejne procesy, związane z organizacją warszawskiej oświaty.
„Szkoły w Chmurze Microsoft” to projekt, który w centrum stawia nauczycieli i uczniów. Jego celem jest stworzenie takich szkół, które w swojej działalności, zarówno edukacyjnej, jak i administracyjnej – nie tylko w trakcie zdalnej nauki - bazują na technologiach Microsoft, wykorzystują nowe modele nauczania, a także komunikacji i współpracy pomiędzy nauczycielami, pracownikami, uczniami i rodzicami. Kluczową rolę w modelowej „Szkole w Chmurze Microsoft” odgrywa gotowa na doskonalenie swojego warsztatu kadra pedagogiczna, której celem jest nie tylko umiejętność wykorzystania cyfrowych narzędzi do nauczania, ale przede wszystkim przekazanie uczniom wiedzy, jak korzystać z tych narzędzi zarówno w szkole, jak i w przyszłej pracy czy życiu.