null

SmartUp Warsaw w wielkim finale

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Panorama, Wola, wieżowce, biurowiec Skyline przy rondzie Daszyńskiego, dzień, lato.
Autor: Ewelina Lach

Warszawa w finale europejskiego konkursu The European Capital of Innovations Award (Europejska Stolica Innowacji 2022). 26 października – wielki finał, a w nim do wygrania nagroda główna: 1 mln euro!

Warszawa znalazła się w gronie sześciu (z 80 zgłoszonych) najbardziej innowacyjnych dużych miast europejskich. W październiku – podczas prezentacji przed konkursowym jury – zmierzy się z francuskim Aix-Marseille, tureckim Basaksehirem, fińskim Espoo oraz hiszpańskimi Madrytem i Walencją. Miasta powalczą o nagrodę główną – 1 mln euro – oraz dwa wyróżnienia po 100 tys. euro.

Konkurs jest organizowany przez Europejską Radę ds. Innowacji (EIC), w ramach programu Horyzont Europa. Celem konkursu jest nagradzanie ekosystemów miejskich tworzących sprzyjające warunki wdrażania innowacji, które przyczyniają się do podniesienia jakości życia w miastach. To już ósma edycja konkursu.

Warszawa idzie z duchem czasu, jest miastem atrakcyjnym do studiowania, do zamieszkania, do pracy i do życia. Przyciągamy młodych ludzi, którzy „urodzili się” ze smartfonami w ręku. Dajemy im coraz więcej możliwości i coraz więcej czerpiemy z ich cyfrowych kompetencji i talentów. Kolejne sprawy w mieście możemy załatwić przez Internet, w sposób mobilny. Dzięki temu hasło „Warszawa – stolica wygody” nabiera nowych znaczeń. Usługi są już nie tylko blisko domu, ale coraz częściej: bez wychodzenia z domu – mówi Włodzimierz Karpiński, Sekretarz m.st. Warszawy. – Mam nadzieję, że w październikowym finale doceni to europejskie jury.

Stołeczny Ratusz zgłosił projekt pod nazwą SmartUp Warsaw. Prezentuje w nim Warszawę jako miasto inteligentne (ang. smart city), tworzące ekosystem przyjazny startupom. W zgłoszeniu konkursowym wspomniano o najnowszych osiągnięciach Warszawy w dziedzinie cyfrowej, takich jak np. uruchomienie platformy e-usług moja.WARSZAWA czy aplikacji do zakupu biletów długookresowych. Rozwiązania pozwalają na zdalne i samoobsługowe załatwienie wielu spraw, w tym m.in. ustalenie opłat za wywóz odpadów, rozliczenie się z podatku dzięki wygodnym płatnościom online, kupowanie długookresowych biletów komunikacji miejskiej czy korzystanie z uprawnień Karty Warszawiaka i Karty Ucznia.

W aplikacji nie zabrakło informacji o rozwiązaniach i propozycjach, które dowiodły już swojej skuteczności, takich jak WarsawBooster – program akceleracji startupów, miejskie centra biznesu – Zodiak, Smolna, Targowa czy Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa 19115.