null

Remont torowiska na Bródnie – zmiany dla pasażerów

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Zamkinięty przystanek tramwajowy i torowisko_biało-czerowna taśma i tabliczka informacyjna
Autor: Szymon Pulcyn

Tramwaje Warszawskie rozpoczęły dziś remont torowiska na ulicy św. Jacka Odrowąża. W czasie prac jezdnia będzie okresowo zwężana. Tramwaje dojeżdżają tylko do ronda Żaba, dlatego uruchomiona została komunikacja zastępcza. Prace potrwają do końca czerwca.

Remontowane tory prowadzą do nowej zajezdni na Annopolu, której budowa jest już na ukończeniu. Zajezdnia zajmuje powierzchnię niemal 12 hektarów – po oddaniu obiektu do użytku „nocowało” będzie tu ponad 150 tramwajów. To najnowocześniejsza zajezdnia w Polsce i w tej części Europy. Pracować będzie w niej ponad 400 osób.

Tak duża i nowoczesna zajezdnia jest potrzebna, ponieważ warszawska sieć tramwajowa jest cały czas rozbudowywana. Obecnie w stolicy powstaje ponad 11 kilometrów nowych tras tramwajowych. Gotowa jest trasa na Kasprzaka, za kilka tygodni ruszy tramwaj wzdłuż Gagarina. Po wakacjach pasażerowie pojadą do Wilanowa, w przyszłym roku na Stegny. Niedługo rozpocznie się też budowa tramwaju na Rakowieckiej i do stacji Warszawa Zachodnia. Tramwaje z zajezdni Annopol obsłużą te trasy.

Zielona i inteligentna

Długość wszystkich torów w nowej zajezdni przekroczy 16 kilometrów. Obiekt będzie wyposażony w 100 zwrotnic, z których większość, bo aż 70 procent, będzie przekładana automatycznie – przez inteligentny system zarządzania. Zajezdnię Annopol – jako pierwszą w Polsce – zasilą w tak dużym stopniu przyjazne środowisku, odnawialne źródła energii. Zainstalowane zostaną pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Dodatkowo zaplanowano magazynowanie wody w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych.

Nie zabraknie również zieleni. Niektóre budynki jak i ekrany akustyczne zostaną pokryte pnączami, zaprojektowano też zielone torowisko oraz nasadzenia drzew, krzewów i rozchodnika. Powierzchnia całkowicie zajmowana przez rośliny pokryje około 20 proc. zajezdni.

Zajezdnia rozpocznie swoją pracę w wakacje. Wtedy zaplanowano przeprowadzkę tramwajów i przenosiny pracowników, którzy są już zatrudnieni w innych zakładach.

Zmiany dla kierowców – węższa Odrowąża

Aby zapewnić sprawny dojazd na Annopol, tramwajarze rozpoczynają remont torów od ronda Żaba – aż do samej zajezdni. Prace na ulicy Odrowąża to ich pierwszy etap. Będą one prowadzone odcinkami:

  • od ronda Żaba do ulicy Staniewickiej,
  • na przejeździe przy ulicy Staniewickiej,
  • od ulicy Staniewickiej do Pożarowej,
  • od Pożarowej do Matki Teresy z Kalkuty.

Na każdym z nich tramwajarze będą pracować około dwóch tygodni – przede wszystkim w pasie pomiędzy jezdniami. Czasowo zamykany będzie lewy pas na nitce prowadzącej w kierunku ulicy Matki Teresy z Kalkuty. Na skrzyżowaniu ze Staniewicką i Pożarową jezdnia zostanie zwężona do dwóch pasów – prosto i w lewo, a na skrzyżowaniu z ulicą Matki Teresy z Kalkuty – prosto oraz prosto i w prawo. W tym ostatnim przypadku zamknięty zostanie środkowy pas na Odrowąża przed skrzyżowaniem z Pożarową.

Podczas prac na przejeździe przy Staniewickiej, oprócz lewego pasa na Odrowąża, dodatkowo zostanie wygrodzony lewoskręt na Staniewickiej.

Utrudnienia będzie można ominąć jadąc ulicą św. Wincentego do Matki Teresy z Kalkuty lub Jagiellońską do Trasy Toruńskiej i ulicy Wysockiego.

Tramwajami tylko do ronda Żaba

Od dzisiaj tramwaje linii 1, 3, 4 oraz 25 kursują na trasach skróconych – tylko do ronda Żaba. Tam zamieniają się numerami i jadą dalej po trasie innej linii; np. „jedynka” z placu Narutowicza, od ronda Żaba pojedzie jako „trójka” jej trasą na Gocławek. Tramwaje linii 25 dojadą tylko do ronda Żaba.

Szczegółowe zmiany tras:

  • 1: Banacha – ... – most Gdański – Starzyńskiego – Rondo Żaba (dalej jako linia 4 w kierunku pętli Wyścigi);
  • 1 (kursy skrócone): Plac Narutowicza – ... – most Gdański – Starzyńskiego – Rond Żaba (dalej jako linia 3 w kierunku Gocławka);
  • 3: Gocławek – ... – 11 Listopada – Rondo Żaba (dalej jako linia 1 w kierunku placu Narutowicza);
  • 4: Wyścigi – ... – 11 Listopada – Rondo Żaba (dalej jako linia 1 w kierunku pętli Banacha);
  • 25: Banacha – Grójecka - ... - 11 Listopada – Rondo Żaba (przystankiem dla wsiadających w kierunku pętli przy ulicy Banacha będzie Bródnowska 01 na ulicy 11 Listopada).

Dla linii 1, 3, 4 i 25 uruchomione zostaną przystanki Rondo Żaba 58 i 59 – przed rondem, za wiaduktem kolejowym.

Autobusy też inaczej

Trasa autobusów linii 234 została wydłużona do stacji M2. Z pętli Augustów autobusy jadą teraz swoją trasą do Daniszewskiej, a dalej przez Annopol, Rembielińską i Kondratowicza do pętli przy metrze Bródno.

Na odcinku Rondo Żaba – Metro Bródno uruchomiona została autobusowa linia zastępcza Z-1. Autobusy z ronda Żaba kursują ulicami: Odrowąża, Matki Teresy z Kalkuty, Rembielińską, Kondratowicza do metra Bródno. Część autobusów jeździ na trasie wydłużonej do Żerania Wschodniego.

Annopol_Rembielińska_wyłączenie ruchu_mapka

Szczegółowe informacje o zmianach w organizacji ruchu można znaleźć na stronach: infoulice.um.warszawa.pl oraz facebook.com/infoulice. Komunikaty dotyczące tras pojazdów Warszawskiego Transportu Publicznego dostępne są na stronie: wtp.waw.pl. Dodatkowo na stronie Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa i w aplikacji 19115 można zamówić bezpłatną usługę powiadomienia o planowanych utrudnieniach w ruchu i zmianach w komunikacji.

Tramwaj w zajezdni (pętli) przy Rondzie Żaba_w tle ludzie i zieleń
Zobacz galerię (4 zdjęć)
Zamknięty przystanek tramwajowy i torowisko_biało-czerowna taśma i tabliczka informacyjna_na pierwszym planie rowerzysta
Autobusy linii Z-1 na przystanku na rondzie Żaba. Do drugiego autobusu wsiadają ludzie
Torowisko tramwajowe przygotowane do remontu_obok na pasie zieleni duża koparka