null

Relaks po warszawsku - na lądzie i na wodzie

Drukuj link otwiera się w nowej karcie

Od 1 maja Warszawskie Linie Turystyczne wracają na stołeczne ulice, rzeki i torowiska. Jak co roku będzie można przejechać malownicze trasy wyjątkowym zabytkowym taborem, przepłynąć Wisłę promami i wybrać się w rejs do Serocka. Pływać będą też promy zaproponowane w budżecie obywatelskim. Mnóstwo atrakcji przygotowała Dzielnica Wisła.

Nowy sezon Warszawskich Linii Turystycznych to znak, że wiosna jest już w pełni. Mieszkańcy i turyści mogą skorzystać z przejażdżek i wycieczek proponowanych przez miasto. Nie każdy miał w życiu okazję przejechać się „ogórkiem”, dorasta pokolenie, które „ikarusy” zna tylko z filmów czy opowieści rodziców. Z kolei na północ od stolicy można się wybrać statkiem Zefir, a na południe pojechać Kolejką Piaseczyńską. Wiele atrakcji czeka też w centrum miasta, na bulwarach czy plażach.

Zabytkowe tramwaje

Od 1 maja na torowiska wyjadą zabytkowe tramwaje. Wraca słynna linia 36. Trasa prowadzi przez ciekawe i zabytkowe rejony miasta. Tramwaje wyjadą z placu Narutowicza w ulicę Filtrową. Następnie na ulicy Nowowiejskiej miną Politechnikę Warszawską, a na placu Zbawiciela skręcą w Marszałkowską. 36-tka będzie kontynuowała jazdę cały czas prosto ulicą gen. W. Andersa, A. Mickiewicza i J. Słowackiego aż do pętli Metro Marymont. Po drodze na pasażerów czekają widoki na starą zabudowę stacji filtrów, MDM i plac Konstytucji, Ogród Saski czy plac T.W. Wilsona.

Pasażerowie po raz kolejny będą mieli okazję przejechać się legendarnymi pojazdami: szybkobieżnymi „parówkami” czyli 13N, „akwariami” czyli 105N czy też „kanciakiem” – 102N.

„Parówki” to kultowe pojazdy warszawskiej komunikacji. Produkowane przez chorzowskie zakłady Konstal pojazdy wprowadzane były do ruchu w stolicy na początku lat 60., a zjechały z regularnych linii w 2013 roku. Ksywę „parówka” zawdzięczają swojej obłej konstrukcji. Najstarsza 13-stka w naszym taborze pochodzi z 1959 roku.

W wakacje 36 będą kursowały codziennie, poza nimi w weekendy. Czyli od 1 maja do 30 czerwca i od 1 do 22 września w soboty, niedziele i dni świąteczne a od 1 lipca do 31 sierpnia przez cały tydzień.

Gdy po ostatnim dzwonku w tym roku szkolnym na tory wyjedzie też weekendowa linia „T” także obsługiwana przez zabytkowy tabor. Linia połączy ze sobą Pragę-Północ i Ochotę. W stronę Pragi wagony pojadą tradycyjnie z placu Narutowicza ulicą Grójecką, Alejami Jerozolimskimi, Targową. Na Ochotę wrócą trasą W-Z, Marszałkowską i Nowowiejską. Tramwaje miną m.in. Trakt Królewski, Muzeum Narodowe, bulwary wiślane, Muzeum Pragi, Stare Miasto, Pałac Kultury i Nauki, Marszałkowską Dzielnicę Mieszkaniową oraz Filtry.

UWAGA! W związku z prowadzonymi okresie letnim pracami remontowymi na torowiskach, trasy tramwajów 36 i T mogą ulec czasowej zmianie.

Wraca „setka”

Warszawskie Linie Turystyczne, to także gratka dla fanów autobusów. Linię 100 obsługiwać będą jelcz, zabytkowe ikarusy i słynny „ogórek”. Autobusy linii 100 kursować będą po trasie zbliżonej do zeszłorocznej. Wyruszą z Dworca Centralnego trasą z widokami na Wolę i Muranów, następnie Mostem Śląsko-Dąbrowskim przeprawią się na Pragę, a na zachodni brzeg Wisły wrócą Mostem Świętokrzyskim. Następnie „setka” będzie kontynuować przejazd Marszałkowską. Ze względu na prośby pasażerów, dodany zostanie przystanek na Muranowie. Po placu Konstytucji, będzie to drugi punkt przesiadkowy między liniami WLT. Kurs zakończy się na przystanku początkowym – Dworzec Centralny.

Autobusy linii 100 kursować będą w weekendy i dni świąteczne od początku maja do 22 września, z częstotliwością co 30 i 45 minut. W tramwajach i autobusach WLT obowiązują normalne bilety Warszawskiego Transportu Publicznego.

A dołem Wisła płynie

Majówka to także start atrakcji na wodzie. Na Wisłę wracają promy „Słonka”, „Pliszka” i „Wilga”. Ten pierwszy przetransportuje pasażerów z Cyplu Czerniakowskiego do plaży na Saskiej Kępie i z powrotem; Pliszka pojawi się między nabrzeżem Mostu Józefa Poniatowskiego, a plażą pod Stadionem PGE Narodowy; zaś Wilga z Podzamcza przepłynie na Pragę do Zoo.

Przeprawa przez rzekę jest bezpłatna. Dzięki promom, na drugi brzeg rzeki można sprawnie przeprawić się z rowerami lub czworonożnymi pupilami. Jednostki pływające zabiorą od 21 (Pliszka, Słomka) do 40 pasażerów (Wilga). W wakacje będą pływały codziennie, poza nimi w weekendy. Czyli od 1 maja do 30 czerwca i od 1 do 22 września w soboty, niedziele i dni świąteczne a od 1 lipca do 31 sierpnia przez cały tydzień. Przeprawy promami są bezpłatne.

Od zeszłego roku, dzięki projektom z budżetu obywatelskiego, których realizacji podjął się Zarząd Zieleni m.st. Warszawy, w majówkę rusza słynny prom Dudek na trasie Tarchomin – Przystań Młociny. Dudek będzie pływał codziennie w godzinach 9.00 - 19.30. Prom dostosowany jest do potrzeb osób z trudnościami w poruszaniu się.

Między Plażą Romantyczną w Wawrze, a wilanowskim brzegiem Wisły będzie kursował weekendami bezpłatny prom „Inna Bajka”. Informacje o Dudku oraz rejsach Stołecznej Żeglugi Pasażerskiej, można znaleźć w okolicy miejsc dobijania promu, na brzegach wzdłuż bulwarów, wypożyczalniach sprzętu i zawsze na profilu Dzielnicy Wisła.

Aktywny maj nad Wisłą

Od 1 do 3 maja Dzielnica Wisła zmieni się w stolicę SUPa. Odbędą się bezpłatne szkolenia z pływania na SUPie dla amatorów, którzy rozpoczynają przygodę z deską na wodzie oraz tych, którzy chcą poprawić technikę. 6 maja Towarzystwo Wisła Dla Wioślarzy zaprasza wszystkich chętnych na bezpłatne treningi i podstawy szkolenia na wodzie.

Na praskiej plaży miejskiej będzie można zagrać w ultimate frisbee. Zajęcia współfinansowane są przez Miasto Stołeczne Warszawa i można o nich się więcej dowiedzieć na Facebooku.

Dla entuzjastów gastronomii i muzyki na żywo, nadwiślańska Restauracja Bezkres codziennie serwuje też kameralne występy, a 5 maja wraz z Teatrem Sztuka Ciała. Wielkie Otwarcie Sezonu Dzielnicy Wisła planowane jest na weekend 25-26 maja.

Rejs do Serocka

W ramach WLT można też popłynąć w rejs do Serocka. Wycieczka rozpoczyna się o godzinie 9.00 nad Kanałem Żerańskim (przystań nieopodal przystanku Cementownia 02). Powrót do Warszawy przewidziany jest na godzinę 18.00. „Zefir” zabiera na pokład 100 pasażerów. Każdy pasażer ma zagwarantowane zadaszone miejsce siedzące z dostępem do stolika. Na statku znajduje się grill oraz bufet.

Statek przepłynie również przez Zalew Zegrzyński, w drodze jest też okazja na obejrzenie ruin mostu z końca XIX-wieku. W samym mieście, pasażerowie będą mogli wykorzystać dwie godziny na piknik na plaży, pływanie  w miejskim kąpielisku lub spacer po miasteczku. Serock jest miastem ze średniowiecznym układem ulic i XIX-wiecznym brukiem. Rejsy organizowane są w soboty, niedziele i dni świąteczne, po jednym rejsie dziennie w  okresie 1 maja – 22 września.

Bilety można już kupić online, za pośrednictwem strony internetowej bilety24.pl. Sprzedaż prowadzona jest także w Punkcie Obsługi Pasażerów Metro Dworzec Wileński w piątki w godzinach 15.00-18.00 oraz w soboty od 8.00 do 11.00. Płatność stacjonarna możliwa wyłącznie gotówką. Bilet normalny kosztuje 36 zł, ulgowy połowę mniej. Rodziny mogą skorzystać ze specjalnej oferty. Dzieci przedszkolne oraz osoby starsze niż 70 lat mogą odebrać bezpłatne bilety na stacji metra Dworzec Wileński.

Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa i linia 51

Inną propozycją na wycieczkę za miasto skorzystanie z Piaseczyńskiej Koleji Wąskotorowej. Do jej stacji początkowej można dotrzeć autobusem nr 51, jeżdżącym trasą zbliżoną do dawnych trolejbusów łączących Piaseczno z Warszawą. Linię obsługiwać będą zabytkowe pojazdy.

Autobus wyrusza o godzinie 13.00 z przystanku Centrum. Następnie zatrzymuje się przy Metrze Wilanowska (niegdyś tam właśnie zaczynał swoją trasę trolejbus) i dowozi pasażerów do stacji Piaseczno Miasto. Kolejka odjeżdża stamtąd o godzinie 14.00, a powrót zaplanowany jest na 17.30.  Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa uruchomiona została w 1900 roku. Pociąg zatrzymuje się na zabytkowej stacji Zalesie Dolne, Głosków, Runów, Złotokłos a następnie dociera do Tarczyna. W drodze powrotnej - w Runowie, pasażerowie mają czas dla siebie. Kolejka zatrzymuje się przy malowniczej polance. Pociąg ciągnie rumuńska lokomotywa spalinowa, wagony również wyprodukowano w tym kraju. Do składu często podłączany jest również wagon towarowy z 1914 roku. To niejako przypomnienie, że Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa, dawna Kolej Grójecka, pełniła również ważną rolę towarową. Bilety można kupić na stronie Piaseczyńskiej Kolei Wąskotorowej. WLT organizuje pierwszy przejazd 1 maja, a następnie co sobotę do końca wakacji.