null

Radosna rowerowa wiosna

Drukuj otwiera się w nowej karcie

Od początku marca można znów korzystać z roweru miejskiego Veturilo. Przez cały rok trwają prace projektowo-budowlane, które zapewniają kolejne kilometry tras rowerowych w stolicy. U progu wiosny gotowe jest podsumowanie postępów w realizacji najważniejszych zadań.

Obecnie w Warszawie jest ponad 770 kilometrów tras rowerowych. W zdecydowanej większości wykonane są z asfaltu. Od 1 marca wyruszyło na nie blisko 3,3 tysiąca jednośladów Veturilo, które wypożyczyć można w jednej z 329 stacji zlokalizowanych na terenie każdej dzielnicy.

Rowerzyści muszą mieć po czym jeździć, dlatego realizowane są kolejne inwestycje. Trwa wybór wykonawcy kluczowego odcinka „rowerowego kręgosłupa Warszawy”, czyli trasy N-S przez centrum miasta. Wybrana firma za kilka miesięcy wbije pierwszą łopatę na budowie wzdłuż ulicy Andersa, od ulicy Nowolipki do Dworca Gdańskiego. Będzie się to łączyło z przebudową sygnalizacji na kolejnych skrzyżowaniach i budową rozjazdów i łączników rowerowych prowadzących do prostopadłych tras. To projekt wart ponad 30 mln zł. Równocześnie trwają przygotowania do wyboru wykonawców innych odcinków tej trasy: pl. Bankowy – Nowolipki i wzdłuż ul. Mickiewicza.

Rowerowy budżet obywatelski

Od lat w Warszawie trwa wiele inwestycji związanych z budową, przebudową czy remontami ścieżek rowerowych. Praktycznie stale prace prowadzone są równocześnie, o każdej porze roku, na co najmniej 20 kilometrach różnego rodzaju tras rowerowych.

Teraz trwa m.in. asfaltowanie odcinków na ulicach Kasprowicza i Marymonckiej na Bielanach oraz wzdłuż Kanału Żerańskiego na Białołęce (inwestycja urzędu dzielnicy). To zadania z budżetu obywatelskiego. Wybudowanie infrastruktury rowerowej jest częścią prac związanych z przebudową dwóch ulic na Woli – Ordona i Jana Kazimierza.

Równolegle w toku są przetargi na trasy w Alejach Jerozolimskich (Śmigłowca - Na Bateryjce) oraz na ulicach: Domaniewskiej (Samochodowa - Wołoska), Wenedów (most Gdański - Zakroczymska), Sanguszki (Wybrzeże Gdańskie - Zakroczymska) i Andersa (Świętojerska - Długa). Prowadzony jest także przetarg na ustawienie 6 dużych wiat rowerowych oraz przebudowę narożnika na skrzyżowaniu ulic Idzikowskiego i Powsińskiej.

Zielone światło na przejazdy rowerowe

Na przełomie lutego i marca zakończyła się przebudowa sygnalizacji na skrzyżowaniu ulic Powązkowskiej i Krasińskiego na Żoliborzu, którą w całości sfinansował inwestor prywatny. Powstał tam komplet przejazdów rowerowych. W najbliższej okolicy brakujące przejazdy są również w projektach dwóch rond – na skrzyżowaniu Przasnyska/Rydygiera (buduje je już urząd dzielnicy) oraz Krasińskiego/Przasnyska (do inwestycji przygotowuje się Zarząd Dróg Miejskich).

Takie przejazdy powstaną też na skrzyżowaniu ulic Branickiego i Sarmackiej w Wilanowie oraz na wysokości ulic Rembielińskiej 8 na Targówku. W obu tych miejscach planowane są nowe sygnalizacje świetlne. Trwają przetargi na wykonawców tych prac. To przykłady działań punktowych. Nowe przejazdy powstają również w ramach dużych inwestycji, które zmieniają wygląd całych ulic.

Inwestycje tramwajowe – coś się kończy, coś zaczyna

W tym tygodniu pierwsi pasażerowie pojadą nową trasą tramwajową na ulicy Kasprzaka na Woli. Przez kolejne dni będą jednak trwały jeszcze prace wykończeniowe, w tym w zakresie infrastruktury rowerowej. Projekt pilotowany przez spółkę Tramwaje Warszawskie to ponad 2 kilometry nowych tras, w tym szczególnie ważne dla ruchu rowerowego kompleksowe zmiany na rondzie Tybetu. Powstanie tam komplet przejazdów rowerowych oraz rozdzielenie od siebie trasy rowerowej i części dla pieszych.

Po zakończeniu prac na Kasprzaka tramwajarze przeniosą się w dalszej części roku na Ochotę. Zapowiedź trasy tramwajowej wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. dla rowerzystów oznacza całkowitą przebudowę trasy, jednej z najgorszych jakościowo w stolicy, po całej wschodniej stronie tej ulicy. Szereg możliwości wygodnej i legalnej podróży otworzą nowe przejazdy rowerowe, w szczególności ich komplet zaplanowany u zbiegu z ulicą Szczęśliwicką.

Z kolei dzięki budowie tramwaju na Wilanów, wraz z odnogą w stronę Siekierek, sieć ścieżek zwiększy się 10 kilometrów nowych i odnowionych tras w ciągu 5 ulic.

Radni zdecydują o Puławskiej

Szereg inwestycji tramwajowych oraz planowane rozszerzenie strefy płatnego parkowania zdecydowanie zmienią w przyszłości sytuację transportową na Starym Mokotowie. To nie tylko koniec utrudnień związanych z trwającą obecnie budową, ale przede wszystkim szereg nowych możliwości dojazdu z wykorzystaniem sprawnej komunikacji miejskiej. Oprócz tego uporządkowane zostanie parkowanie.

Dlatego na zbliżającej się sesji budżetowej Rady Miasta zostanie złożony wniosek o przekazanie pieniędzy m.in. na budowę ostatniego brakującego odcinka drogi dla rowerów na ulicy Puławskiej. Chodzi o odcinek od ulicy Dolnej do Rakowieckiej. Te pieniądze pozwolą na rozpoczęcie poszukiwań projektanta, który będzie miał za zadanie zaproponować zmiany na ponad kilometrowym odcinku ulicy. Ta transformacja znacznie wykracza poza budowę infrastruktury rowerowej. Przebudowa obejmie chodnik, jezdnię, zieleń, miejsca postojowe, oświetlenie uliczne i sygnalizację oraz sieci podziemne, a częścią tych zmian będzie nowa infrastruktura rowerowa. W poprzednich latach została wybudowana droga rowerowa wzdłuż kilkunastu kilometrów Puławskiej od granicy miasta, teraz powstanie na ostatnim jej odcinku.

Oprócz tego pod rozwagę radnych składane są jeszcze dwa projekty rowerowe ważne dla Śródmieścia. To budowa połączenia między nowymi wiaduktami Trasy Łazienkowskiej nad Agrykolą i samym mostem Łazienkowskim oraz droga dla rowerów po wschodniej stronie ulicy Marszałkowskiej na odcinku Królewska – Świętokrzyska.

Budujemy i rysujemy

“Po projektach się nie jeździ”, ale bez projektów nie ma czego budować. Obecnie w toku są prace projektowe na odcinki m.in. wzdłuż al. Jana Pawła II i al. “Solidarności” oraz ulicy Leszno i Okrzei. Finalizowane jest też rysowanie rozwiązań na przedłużenie nowego mostu pieszo-rowerowego, czyli przejazdu rowerowego przez Wisłostradę na wysokości ulicy Karowej. Poszukiwani są projektanci na kolejne zadania, np. dla trasy rowerowej na ulicach Lucerny i Patriotów w Wawrze.

Na podstawie gotowych już projektów w toku są zaś przetargi wykonawcze. Szukamy chętnych na przebudowę całego kwartału w rejonie ulic Złota-Zgoda, wraz z usprawnieniami rowerowymi w tym m.in. nowych przejazdówprzez ul. Marszałkowską.