null

Protesty przeciw „lex Czarnek”

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Klasa w szkole podstawowej. Widok na jednoosobowe ławki z krzesełkami, z tyłu kolorowe szafki.
Autor: R. Motyl

Już jutro, 4 stycznia projekt zmian w prawie oświatowym, tzw. lex Czarnek po raz kolejny trafi do Sejmu. Nowelizacja zakłada upartyjnienie i centralizację szkoły. Dlatego dziś w całej Polsce przeciw „lex Czarnek” odbywają się konferencje prasowe z udziałem przedstawicieli organizacji społecznych, środowisk oświatowych, rodziców i uczniów oraz korporacji samorządowych, w tym Unii Metropolii Polskich, Związku Miast Polskich oraz ruchu samorządowego – Tak! dla Polski.

Pierwsze czytanie projektu zmian w prawie oświatowym znanego jako „lex Czarnek” odbędzie się jutro, 4 stycznia o godz. 15.00 na posiedzeniu Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży i Komisji Obrony Narodowej. Projekt nowelizacji przygotowany przez resort oświaty umacnia władzę kuratorów, ogranicza autonomię szkół i odbiera rodzicom, uczniom i wspólnotom lokalnym wpływ na to, co się dzieje w szkołach. Dlatego z całej Polski płyną apele do posłów i posłanek o odrzucenie w Sejmie „lex Czarnek” i wycofanie się rządu z powszechnie krytykowanych planów centralizacji i upartyjnienia szkoły.

Jak zmieni szkołę „lex Czarnek”?

Wprowadzenie w życie zmian szykowanych przez resort oświaty (tzw. lex Czarnek) to przede wszystkim:

  • umożliwienie arbitralnego odwoływania i zastępowania dyrektorów placówek oświatowych posłusznymi władzy funkcjonariuszami. Kurator reprezentujący ministra będzie mógł odwołać dyrektora z powodu „niewypełnienia zaleceń”, bez uzasadnienia i bez możliwości odwołania się od tej decyzji;
  • wprowadzenie dodatkowych sankcji karnych za „niedopełnienie obowiązków w zakresie opieki lub nadzoru nad małoletnim” (choć nauczyciel i dyrektor podlegają już jako funkcjonariusze publiczni sankcjom zapisanym w kodeksie karnym) np. za zorganizowanie zajęć lekcji o Konstytucji RP, o ochronie praw człowieka, ochronie klimatu i środowiska, zajęć o równouprawnieniu?
  • ograniczenie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego w prowadzeniu placówek oświatowych, w tym ich decyzyjności w sprawie wyboru dyrektora oraz tworzenia lokalnej sieci szkół;
  • drastyczne ograniczenie autorskich programów, dostosowanych  do potrzeb różnych uczniów, ograniczenie zajęć i programów dodatkowych, w tym realizowanych przez organizacje społeczne – kurator będzie decydował o tym, jakie zajęcia mogą się odbyć na terenie szkoły i jakie organizacje społeczne mogą je prowadzić. Kurator będzie mógł zablokować także takie zajęcia, które zostały przez rodziców i uczniów zaopiniowane pozytywnie.
  • ograniczenie roli rodziców i uczniów w procesie edukacji - w szkole mogą pojawić się dodatkowe zajęcia lub treści, powstające z inicjatywy administracji centralnej. Zajęcia te będą wyłączone z opinii kuratorium i trafią bezpośrednio do szkół.

Zmiany w prawie oświatowym szykowane przez rządzących dotkną 270 tys. uczniów z blisko 900 miejskich placówek oświatowych oraz ponad 30 tys. nauczycieli w Warszawie.

Załączniki: