null

Porządki na ścieżkach rowerowych

Drukuj otwiera się w nowej karcie

Czas na generalne porządki na trasach dla rowerów. Sprzątanie ścieżek to nie tylko kwestia estetyki, ale przede wszystkim bezpieczeństwa ich użytkowników.

Wraz z początkiem września Zarząd Oczyszczania Miasta (ZOM) rozpoczyna sprzątanie ścieżek rowerowych. Chodzi nie tylko o czystość tras, ale też komfort i bezpieczeństwo osób, które korzystają z nich na rowerach, hulajnogach, deskorolkach i rolkach.

Do usunięcia jest piasek, niebezpieczne rozbite szkło, śmieci, a nawet przerastająca trawa, która może utrudniać jazdę. Dla jak najlepszego efektu firmy sprzątające wykorzystują mechaniczne zamiatarki, które na mokro czyszczą całą szerokość ścieżki. Prace realizują także tradycyjnie ekipy porządkowe wyposażone w miotły. 

Zgłoś zanieczyszczenie

Oprócz planowego sprzątania dróg rowerowych, które potrwa cały wrzesień, ścieżki w ciągu roku oczyszczane są także interwencyjnie. Grupy szybkiego reagowania ZOM są wysyłane w miejsca wskazane przez kontrolerów ZOM, którzy codziennie monitorują miasto pod kątem czystości. Bardzo pomocne są również zgłoszenia od mieszkańców przekazywane do Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115.

Zarząd Oczyszczania Miasta odpowiada za sprzątanie ścieżek rowerowych, które znajdują się wzdłuż dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych. Czystością pozostałych tras dla jednośladów zajmują się inni zarządcy terenów, m.in. urzędy dzielnic oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Rowerem po stolicy

Warszawa dba o to, by rowerzyści mogli korzystać z jak najlepiej dostosowanej infrastruktury. Od 2019 r. długość dróg dla rowerów zwiększyła się w stolicy o ponad 130 km. Uzupełniono m.in. część brakujących fragmentów tras na ul. Marszałkowskiej. Od maja tego roku cykliści mogą też korzystać z naziemnych przejazdów przy odnowionym rondzie Dmowskiego. To jeden z projektów w ramach Nowego Centrum Warszawy - prezydenckiego programu przekształcenia ulic i placów w ścisłym centrum miasta w przestrzeń przyjazną, estetyczną, zieloną i bezpieczną dla wszystkich użytkowników. Niedawno Zarząd Dróg Miejskich rozpoczął pierwsze prace przy placu Trzech Krzyży, gdzie również uzupełniony zostanie ważny fragment drogi rowerowej, a także na ul. Starzyńskiego, gdzie powstaje ostatni brakujący fragment rowerowej trasy z Bródna do centrum.

Od ponad dekady warszawiacy mogą korzystać z miejskich rowerów Veturilo. W poprzednim sezonie wypożyczano je łącznie ponad 3,3 mln razy, a skorzystało z nich ponad 132 tys. osób.

O popularności jednośladów w Warszawie świadczą też projekty w budżecie obywatelskim. W tegorocznej edycji, podobnie jak rok temu, jednymi z najczęściej wybieranych przez mieszkańców pomysłów były te dotyczące infrastruktury rowerowej.