null

Po Trakcie Królewskim jak po stole

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Krakowskie Przedmieście po deszczu_widać kałuże i zniszczenia kostki brukowej
Krakowskie Przedmieście | Autor: ZDM Warszawa

Pofalowany i wykruszony bruk Krakowskiego Przedmieścia – na odcinku między Królewską i Miodową – zastąpi trwała i odporna nawierzchnia. W przetargu na remont reprezentacyjnego Traktu Królewskiego wpłynęły cztery oferty. Prace powinny rozpocząć się późną wiosną, ale najbardziej intensywne roboty zaplanowane zostały na wakacje.

Krakowskie Przedmieście czeka remont nawierzchni. W lutym miasto ogłosiło przetarg na jego wykonanie. Prace obejmą odcinek od ul. Królewskiej do ul. Miodowej. Remont jest potrzebny, choćby ze względu na intensywny ruch autobusów na tym odcinku Traktu Królewskiego.

Po remoncie znikną nierówności i wykruszenia nawierzchni. Przede wszystkim jednak ciężkie pojazdy, zwłaszcza autobusy, nie będą już tak niszczyć reprezentatywnej ulicy Warszawy. Podczas wymiany jej nawierzchni Zarząd Dróg Miejskich wykorzysta doświadczenie zdobyte przy remoncie ul. Miodowej.

Technologia, która się sprawdziła

Ulica Miodową, która jest jednocześnie przedłużeniem Krakowskiego Przedmieścia, wyremontowana została w latach 2017-2018. W celu podkreślenia historycznego charakteru ulicy pojawiła się tam brukowana nawierzchnia. Znacznie lepiej znosi obciążenia związane z ruchem kołowym niż nawierzchnia Krakowskiego Przedmieścia. Tym bardziej, że na Miodowej ruch jest bardziej intensywny – jeździć nią mogą pojazdy prywatne.

Z czego wynika taka różnica w wytrzymałości między Miodową a Krakowskim Przedmieściem? Głównie z zastosowanej technologii. Krakowskie Przedmieście przeszło w 2008 roku generalny remont – to dzięki niemu zawdzięczamy dzisiejszy charakter ulicy. Już w 2015 roku wymieniona została podbudowa i przełożony bruk – na odcinku do Senatorskiej do Królewskiej. Prace te były jednak doraźne i potrwały kilka dni.

Rok później – w ramach przygotowywania dokumentacji projektowej dla ul. Miodowej – ZDM zlecił także badania stanu nawierzchni i podbudowy na Krakowskim Przedmieściu. W 2017 rozpoczął się remont przystanków i przejścia dla pieszych przy Uniwersytecie Warszawskim. Niedługo później wystartowały prace na ul. Miodowej. W obu przypadkach bruk został ułożony na betonowej podbudowie i połączony spoiwem na bazie żywicy epoksydowej.

Garby, fałdy i ubytki

Zastosowane na ul. Miodowej i przystankach rozwiązanie sprawdziło się – dlatego taka sama technologia wykorzystana została, w 2019 roku, na Krakowskim Przedmieściu i fragmencie Nowego Światu (od ul. Świętokrzyskiej do ul. Królewskiej). Całość została ponadto zabezpieczona cementową zaprawą betonową.

Teraz pora na remont początkowego odcinka Traktu Królewskiego i likwidację nierównej nawierzchni na Krakowskim Przedmieściu, czyli wszystkich garbów, zafalowań i ubytków w bruku.

Przetarg, analiza ofert i remont

Zarząd Dróg Miejskich zbierał oferty na remont Krakowskiego Przedmieścia do końca lutego. Oferty w przetargu złożyły cztery firmy – w przedziale od 8,6 do 11,8 mln zł. Po zakończeniu analizy ofert rozpocznie się remont, który potrwa 8 miesięcy – od dnia podpisania umowy z wybranym wykonawcą. Główne roboty będą jednak prowadzone w okresie wakacyjnym. Dzięki temu remont będzie mniej uciążliwy.

Autobus na Krakowskim Przedmieściu_wsiadają do niego ludzie_ulica po deszczu_widać kałuże i zniszczenia kostki nawierzchni
Zobacz galerię (4 zdjęć)
Krakowskie Przedmieście_ulica po deszczu_widać kałuże i zniszczenia kostki nawierzchni_w oddali dwa autobusy
Krakowskie Przedmieście po deszczu_widać kałuże i zniszczenia kostki brukowej_w tle autobusy
Krakowskie Przedmieście po deszczu_widać kałuże i zniszczenia kostki brukowej