null

Kiedy sprzątana jest Twoja ulica?

Drukuj otwiera się w nowej karcie
zamiatarka sprząta ulicę
Zamiatarka sprząta ulicę, fot. Zarząd Oczyszczania Miasta Warszawa

Każdego tygodnia sprzątanych jest 1300 km warszawskich ulic. Kiedy porządkowana jest konkretna lokalizacja, można sprawdzić w kalendarzu sprzątania na stronie Zarządu Oczyszczania Miasta.

Każda z 1300 km warszawskich ulic, za których czystość odpowiada Zarząd Oczyszczania Miasta, jest sprzątana przynajmniej raz w tygodniu. Zamiatanie na mokro i mycie odbywa się regularnie od wiosny do jesieni. W tym roku Zarząd Oczyszczania Miasta planuje wyczyścić ulice około 40 razy. Na stronie zom.waw.pl można sprawdzić, jak wygląda harmonogram sprzątania dla konkretnej ulicy. 

Czystość i bezpieczeństwo 

Regularne sprzątanie ulic to kwestia nie tylko estetyki miasta, ale przede wszystkim bezpieczeństwa użytkowników dróg. Z ulic wymiatany jest piasek, kurz, błoto, liście i inne zanieczyszczenia, które mogłyby stwarzać np. zagrożenie poślizgiem. Czyste ulice to także lepsze zdrowie mieszkańców, ponieważ poprawia jakość powietrza. Sprzątanie nawierzchni na mokro ogranicza wzbijanie szkodliwych pyłów i kurzu przez przejeżdżające samochody.

Według harmonogramu 

1300 km ulic jest sprzątanych według ustalonego planu. Zamiatarki i zmywarki każdej nocy pracują w innych lokalizacjach. Kalendarz sprzątania na stronie zom.waw.pl pozwala sprawdzić, kiedy czyszczona jest konkretna ulica – o ile odpowiada za nią ZOM. Harmonogram jest jednak elastyczny i zależny od pogody, prace nie odbywają się podczas ulewnych deszczy, do sprzątania konieczne są również temperatury powyżej zera.

Nocne sprzątanie 

Czyszczenie ulic odbywa się nocami. To konieczne ze względu na bezpieczeństwo kierowców. Zamiatarki i zmywarki to duże pojazdy, które poruszają się z niewielką prędkością. W ciągu dnia, przy wzmożonym ruchu ulicznym, sprzątanie powodowałoby korki i mogłoby stwarzać niebezpieczne sytuacje na drodze.

Zarząd Oczyszczania Miasta odpowiada za czystość 1300 km warszawskich ulic - krajowych, wojewódzkich i powiatowych. Drogami o kategorii gminnej zajmują się urzędy dzielnic, ekspresowymi – GDDKiA, a osiedlowymi – zarządcy osiedli.