null

Jakie prawa ma konsument przy promocjach?

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Infografika mówiąca o prawie zwrotu towaru zakupionego na odległość w ciągu 14 dni
Prawa konsumenta

Czy towary kupione na promocji np. w Black Friday są objęte gwarancją, rękojmią? Tak – wyjaśnia miejski rzecznik konsumentów Małgorzata Rothert.

Na najbliższy piątek – tzw. Black Friday – wielu sprzedawców i producentów zapowiada sprzedaż towarów na szczególnie korzystnych warunkach. Zdarza się jednak – piszą o tym mieszkańcy Warszawy do biura rzecznika – że sprzedawcy nie chcą w przypadku zakupów na promocji uznać ich prawa np. do reklamacji.

Kupując towar po obniżonej cenie mamy takie same prawa, jak przy zakupie tej samej rzeczy za cenę przed obniżką – przypomina Małgorzata Rothert. – A po wielu akcjach promocyjnych dzwonią do nas klienci, którym np. producenci wmawiają, że towar przeceniony nie podlega gwarancji.

A co z zakupami internetowymi? Jeśli kupiliśmy towar przez internet, czyli na odległość to mamy ustawowe prawo do jego zwrotu - w ciągu 14 dni. Termin ten liczy się od odbioru przesyłki od kuriera, na poczcie czy z paczkomatu. Warunki zwrotu – miejsce odesłania towaru, inne wymogi powinny być określone w regulaminie sklepu internetowego dostępnym na jego stronie.

Nie musimy się przy tym tłumaczyć, czy bluzka jest za mała, czy filiżanki mają inny kolor niż na stronie. Po prostu przysługuje nam prawo zwrotu towaru zakupionego na odległość – wyjaśnia rzecznik.

Jeśli kupimy coś w sklepie stacjonarnym, to zwrot towaru jest możliwy tylko za zgodą i na warunkach określonych przez sprzedawcę. Przed zakupem warto się upewnić, czy w ogóle jest taka możliwość – czy sprzedawca w ramach swojej polityki handlowej wprowadził taką zasadę i na jakich warunkach można dokonać zwrotu. Zwracając towar musimy więc przestrzegać zasad wskazanych przez sprzedawcę, przede wszystkim terminu zwrotu, ale też zachowania oryginalnego opakowania, nie odczepiania metek, posiadania paragonu, dokonania zwrotu w miejscu zakupu itp.

Inaczej jest, jeśli zakupiony towar okaże się wadliwy. Konsument ma prawo dochodzić roszczeń od sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady bądź od gwaranta na podstawie otrzymanego dokumentu gwarancyjnego. Niezależnie od upustu cenowego i od tego czy była to sprzedaż na odległość czy w sklepie stacjonarnym.

Warto też przypomnieć konsumentom, aby płacąc za towar zwrócili uwagę, czy towar jest faktycznie przeceniony, czy cena na paragonie jest taka sama, jaka widnieje na eksponowanym towarze – zaznacza Małgorzata Rothert. – Zdarza się bowiem, że na półce towar kusi niską ceną, a kasa nabija znacznie wyższą. Obowiązuje wówczas cena na tzw. półce, wieszaku itp. i mamy prawo domagać się od sklepu sprzedania nam towaru po tej cenie.

W razie pytań konsumenci mogą się zwracać o poradę czy pomoc do Miejskiego Rzecznika Konsumentów pisząc na adres konsument@um.warszawa.pl lub dzwoniąc na numer 19115.

Więcej informacji na stronie konsument.um.warszawa.pl.

Małgorzata Rothert z kwiatami po wręczeniu wyróżnienia