null

Internetowa „wizytówka” miasta ma już rok

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Laptop z wyświetloną na ekranie stroną miejską. Widać, że na urządzeniu ktoś pracuje

Równo rok temu – 21 czerwca 2021 – ruszyła nowa wersja strony internetowej miasta. W ciągu 12 miesięcy platforma internetowa pod adresem um.warszawa.pl osiągnęła ponad 21 mln wyświetleń, z czego najwięcej (ponad 3,5 mln) uzyskał serwis Edukacja. Prawie 8 mln wejść wygenerowali użytkownicy stron dzielnicowych i tematycznych. Portal wciąż się rozwija, w czerwcu pojawiła się na nim nowa zakładka – Praca.

Zależało nam, aby był to portal miejski, a nie wyłącznie strona urzędowa. Zmianie uległ nie tylko układ graficzny, ale także sposób prezentacji informacji, co ułatwia korzystanie z portalu osobom w każdym wieku. Nie zapominamy także o osobach słabowidzących – strona wyposażona została w mechanizm powiększania czcionki. Można ją także przeglądać w tzw. wysokim kontraście. Platforma będzie stale udoskonalana, żeby korzystanie z niej było dla warszawianek i warszawiaków jeszcze wygodniejsze – zapewnia Kamil Dąbrowa wicedyrektor Biura Marketingu Miasta w warszawskim Ratuszu.

Nieustający rozwój

W menu głównym na platformie um.warszawa.pl jest już widoczna zakładka „Praca”. W jednym, łatwo dostępnym miejscu użytkownicy portalu mogą zapoznać się z aktualnościami o naborach w Urzędzie Miasta oraz ofercie praktyk i staży. Odwiedzający stronę mają okazję poznać Urząd Miasta jako pracodawcę, który daje wiele możliwości rozwoju zawodowego oraz współpracy z najlepszymi specjalistami przy realizacji zadań na rzecz Warszawy i jej mieszkańców.

Pandemia Covid-19 oraz wojna w Ukrainie pokazała, że na platformie potrzebne są także wersje obcojęzyczne. Strona dostępna jest w podstawowym zakresie także w module angielskim i ukraińskim.

W 2021 r. nieco ponad 5% użytkowników stanowili internauci z USA, w dalszej kolejności wśród zagranicznych czytelników znaleźli się mieszkańcy Wielkiej Brytanii, Ukrainy i Niemiec. Przez ostatnie 12 miesięcy odwiedzili nas użytkownicy ze 150 krajów i aż 500 miejscowości na świecie.

Jesteśmy widzialni

Najczęściej stronę przeglądają osoby z Warszawy. Prawie 40% korzysta w tym celu z telefonów komórkowych. Zdecydowanie najczęściej czytanymi artykułami w roku 2022 były:

  • Pomoc Warszawy dla uchodźców z Ukrainy,
  • Zbiórka trwa, co i gdzie można przynosić,
  • Jakie opłaty za wywóz śmieci od 2022 roku.

Dobry wynik platformy internetowej miasta jest owocem nie tylko poprawy funkcjonalności serwisu, ale także konsekwentnego wzbogacania witryny o nowe, atrakcyjne treści w formie prostych i zrozumiałych komunikatów. Nie bez znaczenia jest fakt, że w badaniu przeprowadzonym przez Fundację Widzialni, stołeczna platforma uzyskała najlepszy wynik pod względem dostępności wśród serwisów miejskich.

Wysoko została też oceniona szybkość strony. Zgodnie z najnowszym raportem opublikowanym przez test2speed.com, warszawski portal miejski uzyskał czas wczytywania 2 s, który jest uznawany przez ekspertów za optymalny.