null

E-papierowe rozkłady zamontowane. Trwają testy

Drukuj otwiera się w nowej karcie

W kilku miejscach Warszawy działa on-line już sześć e-papierowych rozkładów jazdy Warszawskiego Transportu Publicznego. Są podłączone do zaawansowanego systemu prognozującego, kiedy przyjedzie tramwaj. Teraz trwają ich testy.

Tramwaje Warszawskie wraz z Zarządem Transportu Miejskiego zainstalowały je na kilku przystankach tramwajowych. Pierwsze dwa zostały zamontowane na przystankach przy Muzeum Powstania Warszawskiego we wrześniu. Potem doszły do nich przystanki przy placu Zawiszy, przy stacji Metro Marymont i przy Dworcu Gdańskim. Każdy składa się z dwóch części – na pierwszej jest rozkład jazdy linii tramwajowych z godzina i minutą odjazdu kolejnego pojazdu. Przypomina zwykłą wydrukowaną kartkę jaką widzimy od lat na przystankach. Na drugiej części jest dynamiczna informacja – za ile minut rzeczywiście przyjedzie kolejny tramwaj i w jakiej kolejności. Ta informacja jest odświeżana co kilkanaście sekund.

 

 

Prawdziwe e-papierowe rozkłady

Rozkłady jazdy wykorzystujące e-papier mogą być zmieniane centralnie z jednego miejsca, niemal od ręki. Są podłączone do sieci. Nie trzeba odwiedzać przystanków, naklejać i wymieniać wcześniej wydrukowanych kartek, co zajmuje czas i angażuje wielu pracowników. Druga część tablicy, gdzie wyświetlają się kolejne odjazdy tramwajów w czasie rzeczywistym, jest zasilana danymi z GPS. Tramwaje Warszawskie mają system, który wykorzystuje informacje z satelitarnych nadajników umieszczonych w tramwajach. System przetwarza dane i dlatego można przewidzieć, za ile minut na przystanek podjedzie tramwaj. System informuje o rzeczywistym czasie przyjazdu tramwaju a dane można odczytać także w smartfonie.

E-papier: mnóstwo zalet

Nowe rozkłady jazdy oprócz tego, że dostarczają aktualne informacje mają inne zalety. W odróżnieniu do tradycyjnych monitorów zużywają bardzo mało energii. Ich baterie wystarczają na pracę bez zasilania nawet przez siedem dni. Ponieważ nie świecą, w ogóle nie męczą wzroku. Ta zaleta jest znana tym, którzy czytają książki na czytnikach e-papierowych. W nowych rozkładach nie ma też żadnych reklam, gwałtownie zmieniających się obrazów, są one czystą informacją. I jest to kolejna zaleta, gdy jesteśmy bezustannie zalewani niepotrzebnymi treściami.

Co dalej?

E-papierowe rozkłady jazdy to kolejny sposób na wykorzystanie danych, które przetwarza i zbiera dział IT w Tramwajach Warszawskich. Innym sposobem jest przyśpieszanie przejazdów tramwajów przez miasto z pomocą tramwajowej zielonej fali.

Testy nowego systemu potrwają kilka miesięcy,  tramwajarze sprawdzą, jak działają wyświetlacze i system aktualizacji rozkładów. I zweryfikują wraz z Zarządem Transportu Miejskiego, co zmienia rezygnacja z tradycyjnych rozkładów, jak to wpływa na finanse i organizację pracy służb zajmujących się infrastrukturą przystankową.