null

Czarny piątek, jasne prawa

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Prawniczka za biurkiem wysłuchuje interesanta
Autor: Paweł Dąbrowski

Obniżki na Black Friday? Miejski Rzecznik Konsumentów przypomina, że od tego roku możemy sprawdzić, czy cena została naprawdę obniżona i o ile. Rzecznik podkreśla także, że zachowujemy w tym dniu wszystkie prawa konsumenckie.

W piątek 24 listopada wypada tegoroczny Black Friday – dzień wielkich obniżek cen. Wiele firm przedłuża wyprzedaże nawet na cały tydzień.

Od tego roku do polskiego prawa wprowadzone zostały przepisy unijnej Dyrektywy Omnibus, całkowicie zmieniające sposób prezentowania okazji cenowych. Przedsiębiorcy muszą teraz zgodnie z nią podawać najniższą cenę towarów lub usług z 30 dni przed obniżką. Taka informacja pokazuje konsumentom czy oferta Black Friday jest istotnie atrakcyjna – mówi Małgorzata Rothert, Miejski Rzecznik Konsumentów w Warszawie. 

Rzecznik przypomina też, że kupując towar po obniżonej cenie mamy takie same prawa  jak przy zakupie tej samej rzeczy za cenę przed obniżką. Kupując towar przez internet czyli na odległość mamy więc ustawowe prawo do jego zwrotu - w ciągu 14 dni od otrzymania, czyli odbioru przesyłki np. od kuriera, na poczcie, czy z paczkomatu. Warunki zwrotu – miejsce odesłania towaru, inne wymogi powinny być określone w regulaminie sklepu internetowego dostępnego na jego stronie.

Jeśli rzecz została kupiona w sklepie stacjonarnym, to zwrot towaru jest możliwy tylko za zgodą i na warunkach określonych przez sprzedawcę. Przed zakupem warto się więc upewnić, czy w ogóle jest taka możliwość, np. czy sprzedawca w ramach swojej polityki handlowej wprowadził taką zasadę i na jakich warunkach można dokonać zwrotu. Zwracając towar musimy więc przestrzegać zasad wskazanych przez sprzedawcę,  przede wszystkim terminu zwrotu, ale też zachowania oryginalnego opakowania, nie odczepiania metek, posiadania paragonu, dokonania zwrotu w miejscu zakupu itp. 

Jeżeli zakupiony towar okaże się wadliwy można dochodzić roszczeń od sprzedawcy na podstawie ustawy o prawach konsumenta, bądź od gwaranta na podstawie otrzymanego dokumentu gwarancyjnego. Niezależnie od upustu cenowego i od tego, czy była to sprzedaż na odległość czy w sklepie stacjonarnym.

W razie pytań można zwracać się o poradę i pomoc do Miejskiego Rzecznika Konsumentów pisząc na adres konsument@um.warszawa.pl lub dzwoniąc na numer 19115. W zeszłym roku Rzecznik udzielił blisko 10 tys. osobistych lub telefonicznych porad, występował do przedsiębiorców w niemal 2 tys. przypadków, z czego ok. 200 spraw trafiło do sądu.

Więcej informacji na stronie www.konsument.um.warszawa.pl