null

Coraz bliżej uruchomienia odcinka II linii metra na Bemowie

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Wagon metra na stacji

Budowa bemowskiego odcinka linii M2 wchodzi w decydującą fazę. Z końcem lipca sfinalizowano prace związane z łączeniem nowo budowanych torowisk z tymi już funkcjonującymi. Roboty, które rozpoczną się w przyszłym tygodniu, skupią się przede wszystkim na integracji instalacji i systemów. Prace będą wymagały czasowego wyłączenia trzech stacji.

Przyspieszenie budowy II linii metra jest jednym ze 100 projektów prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego, których celem jest przekształcenie stolicy w miasto najlepsze do życia. Druga nitka podziemnej kolei już teraz znacznie podnosi efektywność całego systemu transportowego w Warszawie. Otwarcie kolejnych stacji tej linii oraz plan na trzecią linię sprawią, że przemieszczanie się po stolicy będzie jeszcze wygodniejsze.

W ubiegłym miesiącu udało się połączyć budowane torowisko drugiej linii z funkcjonującym systemem stacji „Księcia Janusza”. Scalona została nie tylko nawierzchnia torowa, ale również szyny prądowe oraz koryta kablowe dla przyszłych instalacji. Zainstalowano także bramy rolowane na komorze demontażowej, która oddziela stację „Księcia Janusza” od budowanego odcinka. Prace te prowadzono przy zachowaniu ruchu pasażerskiego na funkcjonujących obecnie stacjach.

Kolejny etap robót zaplanowano między 16 a 27 sierpnia. W tym czasie realizowane będą prace związane z łączeniem i konsolidacją instalacji zasilającej i wszystkich systemów całoliniowych, m.in. sieci teletechnicznych, zasilania awaryjnego, szyny prądowej i systemów sterowania ruchem. Integrowana będzie również sieć przyszłego monitoringu oraz przyłącza światłowodowe i telefoniczne. Pod koniec przewidziana jest faza testów, podczas której sprawdzana będzie poprawność wykonania prac, integralność wszystkich instalacji oraz łączność z dyspozytorniami stacyjnymi i Centralną Dyspozytornią na STP Kabaty.

Zmiany w komunikacji

W związku z zakresem prowadzonych robót konieczne będzie wyłączenie z użytkowania trzech stacji II linii metra: „Księcia Janusza”, „Młynów” i „Płocka”. Między 16 a 27 sierpnia ruch pociągów na tej linii będzie odbywać się w skróconej pętli: rondo Daszyńskiego – Trocka – rondo Daszyńskiego. Jednocześnie zachowana zostanie dotychczasowa częstotliwość kursowania pociągów.

Pasażerowie pojadą autobusami linii zastępczej ZM2, które będą kursowały na trasie: rondo Daszyńskiego – Prosta – Kasprzaka – Płocka – Górczewska – os. Górczewska. W godzinach szczytu pomiędzy stacjami metra „Rondo Daszyńskiego” a „Księcia Janusza” będą też jeździły dodatkowe autobusy linii ZM2.

Czasowe wyłączenie z ruchu stacji „Księcia Janusza” i „Młynów” umożliwi wykonawcy budowy realizację prac związanych z usunięciem wad i usterek nawierzchni posadzek peronowych. Roboty wykonywane będą w ramach obowiązującej rękojmi.

Na styku Woli i Bemowa powstaje najkrótszy odcinek linii M2. Składa się on z nieco ponad dwóch i pół kilometra tuneli oraz dwóch stacji: C05 "Ulrychów" - położonej w ciągu ul. Górczewskiej i C04 "Bemowo" zlokalizowanej w pobliżu skrzyżowania ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich. Za stacją C04 będą się znajdować tory odstawcze dla pociągów metra. Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) i Astaldi S.p.A. Wykonawca otrzyma za zrealizowanie inwestycji 959 249 940,00 zł. Drugi etap budowy odcinka zachodniego jest częścią projektu "Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru - etap III", który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł uzyskano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.