null

Co słychać na budowie metra na Karolinie?

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Prezydent Rafał Trzaskowski ubrany w kask i kamizelkę podpisuje dokument na stoliku w otoczeniu kilku osób - również w strojach na budowę
Prezydent Rafał Trzaskowski podczas uroczystości na STP Karolin | Autor: Rafał Motyl

Kilkadziesiąt obiektów, w tym hal elektrowozowni, budynków administracyjnych, obiektów gospodarczych, a wszystko na trzydziestu hektarach terenu – tak będzie wyglądała nowa stacja techniczno-postojowa na Bemowie, która będzie obsługiwać linię M2. We wtorek, 21 listopada, prezydent Rafał Trzaskowski wmurował kamień węgielny w jednym z budynków STP Karolin.

STP Karolin to druga, po STP Kabaty, stacja techniczna – miejsce w którym można kompleksowo obsługiwać pociągi metra i zarządzać procesem eksploatacyjnym linii. Obecnie całą sieć warszawskiego metra obsługuje stacja STP Kabaty, która jest zbyt mała do obsługi stale rozbudowywanej sieci podziemnej kolejki. Dlatego wraz z ostatnim odcinkiem linii M2 (Lazurowa, Karolin, Chrzanów), powstaje jednocześnie Stacja Techniczno-Postojowa Karolin. Widać tu już konstrukcje hal elektrowozowni, a także konstrukcje budynków administracyjnych.

Mimo niesprzyjających warunków prace przy budowie STP stale postępują. Dotrze tu sieć podziemna samej kolejki, natomiast potrzebne jest również zaplecze warsztatowe i gospodarcze – a to wszystko na 30 hektarach terenu. Ta stacja postojowa jest naprawdę duża, a inwestycja imponująca. Jest potrzebna do obsługi II linii, ale również do obsługi pierwszego etapu III linii, którą niedługo zaczniemy projektować – mówił podczas uroczystości wmurowania kamienia węgielnego Rafał Trzaskowski.

Koniec prac za trzy lata

Długa na prawie 2 kilometry stacja jest zlokalizowana pomiędzy ul. Kazimierza Gierdziejowskiego i Dostawczą, Instytutem Energetyki i linią kolejową. Budowa STP Karolin jest częścią kontraktu obejmującego również realizację ostatniego, prawie czterokilometrowego odcinka M2 na Bemowie.

Po zakończeniu budowy tych trzech stacji, mieszkańcy Bemowa w 20 minut będą mogli dojechać do centrum miasta. Również mieszkańcy pobliskiego Ożarowa Mazowieckiego będą mieli znacznie łatwiejszy dojazd do centrum Warszawy. Sieć metra będzie liczyła w sumie 46 km, z 42 stacjami – dodaje prezydent Warszawy.

Obecnie na całym, bemowskim odcinku II linii metra trwają zaawansowane prace budowlane, na wszystkich trzech stacjach – Lazurowa, Chrzanów i Karolin – realizowane są ściany szczelinowe. Wybetonowany jest już również strop komory startowej dla ogromnej tarczy wiertniczej TBM na stacji Karolin. Właśnie stąd, w przyszłym roku, rozpocznie się drążenie tuneli.

Myślę, że już za trzy lata – w 2026 roku – zakończymy budowę tego odcinka. Za rok zaczną się prace, które tunelem połączą te wszystkie stacje – mówił Rafał Trzaskowski.

Unijne środki na budowę metra

Za parę tygodni Warszawa zaprezentuje rozwiązania komunikacyjne i decyzje dotyczące III linii metra.

Miejmy nadzieję, że prace nad III linią będą mogły się rozpocząć w 2027 roku, a zakończyć w roku 2030 – wyjaśniał prezydent. Przypomniał on również, że prowadzenie takich inwestycji bez wsparcia unijnymi środkami nie jest możliwe.

Mamy dobre wiadomości z Brukseli. Pierwsza transza KPO, w postaci 5 mld euro, zostanie odblokowana. Liczymy na to, że w związku z przywracaniem praworządności w Polsce, pieniądze unijne zostaną w całości odblokowane i inwestycje w niskoemisyjną energię i tabor oraz komunikacje miejską, będą mogły być wspierane przez Unię Europejską. Tak żebyśmy mogli budować III linię metra i żeby komunikacja miejska mogła się rozwijać w całej Polsce; tak, żebyśmy mogli dokonywać transformacji naszych miast, ale również przy okazji walczyć z ociepleniem klimatycznym, stale obniżając poziom emisji – mówił prezydent. – Wierzę, że wchodzimy w kolejną fazę modernizacji naszego kraju – i to właśnie dzięki pieniądzom z Krajowego Planu Odbudowy, które – mam nadzieję – w przeciągu najbliższych miesięcy dotrą do Polski – dodaje Rafał Trzaskowski.

Prezydent Rafał Trzaskowski ubrany w kask i kamizelkę przemawia do mikrofonu - w otoczeniu kilku osób - również w strojach na budowę
Zobacz galerię (5 zdjęć)
Kielnia i metalowa tuba na stoliku - na kielni okolicznościowy napis na temat wmurowania kamienia węgielnego na STP Karolin
Konstrukcja hali i maszyna budowlana pod lekkim śniegiem - STP Karolin
Teren budowy STP Karolin - ogromny plac, infrastruktura i maszyny
Wizualizacja STP Karolin - budynki stacji technicznej metra i zieleń