null

Budowa przedłużenia ul. Światowida – zmiany w ruchu

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Plac budowy, na którym widać maszyny i materiały budowlane. W tle stojący na końcu torowiska tramwaj.
Budowa przedłużenia ul. Światowida

Po wybudowaniu przewiązek na ul. Modlińskiej, od wtorku, 4 października, drogowcy zamkną fragment zachodniej jezdni od skrzyżowania z ulicami Prząśniczek i Sprawną do Ćwiklińskiej. Ruch w obu kierunkach zostanie poprowadzony nitką wschodnią. Zmiany związane są z budową nowego skrzyżowania z ul. Światowida.

Przedłużenie ulicy Światowida

W maju tego roku Zarząd Transportu Miejskiego podpisał umowę na budowę przedłużenia ulicy Światowida do Modlińskiej i wykonania skrzyżowania tych ulic. Dotychczas przeprowadzono prace porządkowe – m.in. rozebrano kolidujące z nową jezdnią zabudowania, a na Modlińskiej wykonano poszerzenia jezdni i wyasfaltowano przewiązki potrzebne do wprowadzenia zmian w ruchu drogowym.

Nowa jezdnia ul. Światowida będzie miała dwa pasy ruchu z poszerzeniem do trzech przed nowym skrzyżowaniem. U zbiegu z Modlińską dwa z nich będą przeznaczone do skrętu w prawo (w kierunku ulicy Jagiellońskiej), a jeden do skrętu w lewo (w kierunku granicy miasta). Na jezdnię w przeciwnym kierunku złożą się dwa pasy ruchu. Z ulicy Modlińskiej, jadąc od strony Jagiellońskiej, będzie można skręcić w Światowida dwoma pasami; od północy – jednym pasem. Wyznaczone zostaną nowe przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe – przez ulicę Światowida i przez Modlińską, po północnej stronie skrzyżowania. Na skrzyżowaniu zaplanowano sygnalizację świetlną.

W ramach inwestycji zostaną wybudowane chodniki i nowe przystanki autobusowe – jeden na ulicy Modlińskiej w kierunku Żerania, za skrętem ze Światowida, a drugi na ulicy Światowida za zjazdem z Modlińskiej. Będzie także droga rowerowa, która połączy się z infrastrukturą rowerową na ulicy Modlińskiej.

Wzdłuż nowego fragmentu ulicy Światowida nie zabraknie zieleni. Posadzone zostaną m.in. klony i śnieguliczka, a w sąsiedztwie chodników i drogi rowerowej – pięciornik i tawuła japońska.

Kontrakt na budowę, zawarty z firmą PORR S.A, opiewa na ponad 23 mln zł. Zgodnie z umową, wykonawca na realizację inwestycji ma czas do listopada 2023 roku.

Węzeł przesiadkowy

Nowy odcinek ulicy Światowida powstaje w sąsiedztwie pętli linii tramwajowej, która łączy Tarchomin i Winnicę z pierwszą linią metra. Mieszkańcy Białołęki mają do dyspozycji 8-kilometrową trasę z 10 przystankami, kursują tu tramwaje linii 2 i 17. Ostatni fragment, od ulicy Strumykowej w pobliże Leśnej Polanki, został oddany do użytku we wrześniu zeszłego roku. Przy końcowych przystankach tramwajowych wybudowano także pętlę autobusową, dojeżdżają do niej autobusy linii 509 i N03. Połączenie ulicy Światowida z Modlińską da nowe możliwości rozwoju układu komunikacyjnego w północnej części Warszawy i aglomeracji. Jest to w tej chwili przedmiotem analiz.

W sąsiedztwie skrzyżowania ulicy Światowida z Modlińską planowany jest węzeł przesiadkowy, który połączy linię tramwajową Młociny – Winnica, komunikację autobusową miejską i podmiejską oraz parking „Parkuj i Jedź” dla kierowców z Białołęki i północnej części aglomeracji.

Zmiana organizacji ruchu

Od 22 września drogowcy wykonują na ul. Modlińskiej przewiązki pomiędzy jej jezdniami – w pobliżu ulic Poetów i Ćwiklińskiej. Zaczną one funkcjonować w najbliższy wtorek, 4 października, o godz. 22:00. Wtedy też rozpoczną się prace przy włączeniu ul. Światowida w ul. Modlińską. W pierwszej kolejności drogowcy będą usuwali kolizje z infrastrukturą podziemną m.in. sieciami teletechnicznymi, energetycznymi, gazowymi, oświetleniowymi, sygnalizacji świetlnej i kanalizacji deszczowej, a następnie przystąpią do zasadniczej budowy skrzyżowania.

Zamknięcie jezdni w stronę Warszawy

Na czas robót zamknięta zostanie zachodnia jezdnia ul. Modlińskiej (w stronę Żerania). Ruch zostanie poprowadzony jezdnią wschodnią (w kierunku Legionowa). Dla obu kierunków wyznaczone zostaną tam po dwa pasy o szerokości 3 metrów.

Kierowcy jadący w stronę Warszawy przejadą na wschodnią jezdnię („pod prąd”) na wysokości skrzyżowania z ul. Prząśniczek. Powrót na „właściwą” jezdnię możliwy będzie przewiązką zlokalizowaną przed fotoradarem i za przejściem dla pieszych przez ul. Modlińską.

Wyjazdy z ulic dochodzących do zamkniętej jezdni Modlińskiej zostaną doprowadzone do funkcjonującej jezdni. Wjazd i wyjazd z nich będzie funkcjonował wyłącznie na prawe skręty (wjazd z kierunku od strony Legionowa, wyjazd w stronę Żerania).

Poruszający się w stronę Legionowa, przed skrzyżowaniem z Prząśniczek będą mieli do dyspozycji cztery pasy: prawoskręt w ul. Prząśniczek i trzy pasy do jazdy prosto. Na skrzyżowaniu obowiązywał będzie zakaz skrętu w lewo. Dojazd do ul. Sprawnej możliwy będzie przez skrzyżowanie na wysokości ul. Aluzyjnej.

Tak jak dotychczas, z ul. Prząśniczek kierowcy będą mogli z jednego pasa skręcić w prawo w stronę Legionowa, a z drugiego pojechać prosto lub skręcić w lewo.

Jadący w kierunku Warszawy przed skrzyżowaniem z ul. Sprawną będą mogli skorzystać z osobnych pasów do skrętu w prawo lub lewo oraz z dwóch pasów do jazdy prosto.

W rejonie przewiązek prędkość zostanie ograniczona do 40 km/h, a na odcinku pomiędzy nimi do 50 km/h.

Nowy buspas

Na odcinku przed przewiązką w stronę Warszawy od ul. Aluzyjnej do Sprawnej na prawym pasie ul. Modlińskiej wytyczony zostanie buspas. Ruch na nim będzie dopuszczony dla: autobusów komunikacji miejskiej, dojazdu do posesji, pojazdów MTON, motocykli, taksówek i dojazdu do obiektów handlowych.

Komunikacja

Przystanek Poetów 01 (w stronę Białołęki-Ratusz) zostanie zawieszony. W jego miejsce zostanie uruchomiony przystanek tymczasowy zlokalizowany około 50 metrów przed skrzyżowaniem Modlińskiej z ulicą Sprawną. Autobusy WTP będą kursowały bez zmiany tras.

Taka organizacja ruchu będzie obowiązywała do końca marca 2023 r. Następnie zamknięta zostanie jezdnia w stronę Legionowa, a ruch będzie przekierowany na jezdnię w stronę Żerania.

Plac budowy, na którym widać maszyny i materiały budowlane. W tle stojący na końcu torowiska tramwaj.
Zobacz galerię (4 zdjęć)
Tramwaj miejski na końcu torowiska. Po prawej stronie wyasfaltowana droga, za którą znajduje się wygrodzony siatka plac budowy.
Mapka przedstawiająca objazd zamkniętego odcinka ulicy Modlińskiej. Opis zmian w tekście.
Mapka przedstawiająca organizację ruchu na nowym skrzyżowaniu ulic Światowida z Modlińską. Opis zmian w tekście