null

Budowa metra na Bródnie – czas na trzecią szynę

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Czas na trzecią szynę

Na wschodnim odcinku budowanej linii M2 rozpoczęły się przygotowania do montażu szyny prądowej. To ważny etap prac, bo właśnie z trzeciej szyny zasilane są kursujące w metrze pociągi.

Na linii M2 właśnie zakończyły się utrudnienia spowodowane pracami przy podłączaniu systemów oddanej już wcześniej linii z nowobudowanym odcinkiem. Wykonawca budowy układał i testował między innymi instalacje urządzeń sterowania ruchem. Teraz czas na kolejny ważny etap robót – tym razem bez utrudnień w ruchu.

9 km trzeciej szyny

Odcinek wschodni liczy prawie 4 kilometry długości i obejmuje trzy stacje: Zacisze, Kondratowicza i Bródno. Same tunele zajmują niecałe 3 kilometry, reszta to stacje i tory odstawcze. Jednak szyny prądowej w sumie zostanie zainstalowane ponad 9 kilometrów, bo ponad kilometr liczy łączna długość dodatkowych torów, na których pociągi będą manewrować, lub po prostu „nocować” po oddaniu odcinka.

Gotowe są już mocowania pod trzecią szynę, a wsporniki i szyny prądowe są rozlokowywane w tunelach i przygotowywane do montażu. Gotowa szyna będzie zasilać pociągi prądem stałym o napięciu 750 V. Jednak to tylko część prac, które równolegle toczą się na tym odcinku.

 

Prace wykończeniowe

Na wszystkich trzech stacjach trwają intensywne prace wykończeniowe. Układane są kamienne panele na ścianach części pasażerskiej, instalowane windy, instalowane urządzenia sterowania ruchem. Dużo zmian widać również na powierzchni, gdzie wykonawca wykonał już większość tzw. zasypek i rozpoczął prace przy zagospodarowywaniu terenu na powierzchni. Na stacji Kondratowicza widać już np. podbudowę nowej ulicy.

Budowa dofinansowana z UE

Na północno-wschodnim odcinku metra powstają trzy stacje: C19 „Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20 „Kondratowicza” przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i Kondratowicza oraz C21 „Bródno” przy skrzyżowaniu ulicy Kondratowicza i Rembielińskiej. Połączą je ponad cztery kilometry torowiska. Za ostatnią stacją powstaje również komora torów odstawczych, która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane będą też trzy wentylatornie. Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gulermak, otrzyma za zrealizowanie inwestycji 1 397 895 000 zł.

Dokończenie odcinka wschodniego-północnego jest częścią projektu „Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru – etap III”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł przyznano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.