null

30 nowych „elektryków” dla stolicy

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Autobus elektryczny Yutong na placu manewrowym
Autobus elektryczny Yutong | Autor: UM Warszawa

Flota autobusów elektrycznych w stolicy powiększy się o 30 kolejnych niskopodłogowych pojazdów. Miejskie Zakłady Autobusowe podpisały umowy na dostawę nowego taboru z firmami Solaris oraz Busnex. Dzięki temu już w najbliższym czasie liczba autobusów elektrycznych w Warszawie wzrośnie do ponad dwustu.

Stolica ze 160 autobusami elektrycznymi jest dziś liderem w skali kraju w rozwoju floty zeroemisyjnych autobusów w komunikacji miejskiej. A już niedługo po warszawskich ulicach będzie jeździć ponad 200 takich ekologicznych pojazdów. Zmieniamy transport publiczny na przyjazny dla środowiska, cichszy i dużo bardziej wygodny. Mieszkanki i mieszkańcy doceniają te działania – już dziś ponad 90 proc. bardzo dobrze ocenia komunikację publiczną w stolicy – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Miejskie Zakłady Autobusowe podpisały właśnie umowy na dostawy kolejnych „elektryków”. Zeroemisyjny tabor zasili 12 Solarisów i 18 Yutongów. Razem z 12 innymi Solarisami, które miasto zamówiło w ubiegłym roku, w stołecznej flocie będą w 2025 roku aż 202 elektryczne autobusy.

Nowe Solarisy i Yutongi

W ramach umowy podpisanej z firmą Solaris Bus & Coach fabryka z podpoznańskiego Bolechowa dostarczy doskonale znany już w Warszawie model Solaris Urbino 12 Electric. Dwanaście pojazdów będzie wyposażonych w pantograf pozwalający uzupełnić energię podczas postojów na pętlach.

Nowe Solarisy będą w pełni niskopodłogowe. Zostaną wyposażone m.in. w: klimatyzację, wyznaczone miejsca dla wózków, system informacji pasażerskiej, system zliczania pasażerów przekazujący dane online, monitoring i blokady alkoholowe dla kierowców.

Inną charakterystykę będą miały autobusy zamówione w ramach umowy w firmie Busnex – dystrybutora pojazdów chińskiej firmy Yutong. W tym przypadku pojazdy będą ładowane wyłącznie poprzez kabel na terenie zajezdni. Aby móc wykonywać kursy przez cały dzień, pojazdy będą wyposażone w baterie o większej pojemności. Model Yutong U12 jest znany warszawiakom z testów trwających od maja zeszłego roku. Marka jeszcze bardziej znana jest w swojej ojczyźnie oraz wielu krajach świata. Tylko w zeszłym roku taśmy produkcyjne w trzech fabrykach koncernu opuściło w sumie 36 tysięcy autobusów elektrycznych. Trafiają na rynek krajowy, ale też do Afryki oraz do Azji Środkowej. Do samej Nigerii dotrze w najbliższym czasie aż 12 tysięcy Yutongów.

Obaj producenci mają dwanaście miesięcy na dostarczenie nowych pojazdów, ale jednocześnie deklarują, że dostawy chcieliby zrealizować jeszcze w tym roku.

Ciche i zeroemisyjne

To jednak nie wszystkie nowe elektrobusy, które trafią w najbliższym czasie do Miejskich Zakładów Autobusowych. Spółka będzie eksploatować również dwanaście pojazdów zamówionych przez Zarząd Transportu Miejskiego. Autobusy trafią do Warszawy w czterech partiach – pierwszy jesienią 2024 roku, pozostałe do końca lutego 2025 roku w trzech dostawach (trzy pojazdy w pierwszej partii i dwie transze po cztery pojazdy).

Autobusy elektryczne mają wiele zalet, przede wszystkim pomagają dbać o jakość powietrza w Warszawie i komfort życia mieszkańców. Elektryki są ciche i nie emitują spalin. Dlatego nowe autobusy będą kierowane na trasy przebiegające przez centralne rejony stolicy, ale obsłużą również inne rejony miasta.